nieuws en meer

Als ik me bedenk hoeveel nieuws ik gemiddeld kijk en lees, is dat best veel denk ik. Eigenlijk kijk ik standaard nieuws op televisie. Als ik thuis ben en ik moet vroeg op zet ik altijd het ontbijtnieuws aan, en ‘s avonds kijk ik vaak het 18:00 uur nieuws. Zelf kijk ik graag het rtl nieuws, als ik bij mijn ouders ben staat meestal het nos nieuws aan. Ik vind het fijn om op die manier op de hoogte gehouden te worden. Wel heb ik gemerkt dat als je alleen één nieuwsmedium volgt, je ook maar beperkt nieuws te horen en te zien krijgt. Logisch natuurlijk, als je bedenkt dat er maar beperkte tijd beschikbaar is voor een uitzending.

Om deze reden zoek ik ook andere manieren om nog meer nieuws te horen. Ik vind het leuk om van verschillend nieuws op de hoogte te zijn. Niet alleen de wereldlijke of landelijke updates, maar ook  de regionale of lokale. Daarom surf ik ook regelmatig naar websites voor nieuws. Vaak kijk ik even op nu.nl of surf ik naar een website van een krant. Ook entertainment nieuws interesseert mij tot op zekere hoogte. Daarom kijk ik bijvoorbeeld soms programma’s als rtl boulevard, om op die manier te horen hoe het met de celebraties gaat. Ik kijk en lees dus volgens mij redelijk wat nieuws. Zo zijn er volgens mij veel mensen die dat ook doen, die ook regelmatig het nieuws kijken en zelf opzoeken op het internet. Dit komt ook doordat er nu heel veel mogelijkheden bij gekomen om nieuws te lezen. Dit is terug te refereren naar Prior (2005). Mensen kunnen tegenwoordig zelf bepalen hoe veel en hoe vaak ze nieuws horen.

Voor deze opdracht ben ik op zoek gegaan naar een interessant artikel op een nieuwswebsite. Uiteindelijk heb ik gekozen om te reageren op dit artikel:  http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/110924_Londenbetoging

Ik kwam bij dit artikel terecht doordat ik op nujij.nl zocht naar een interessant onderwerp waar al op gereageerd werd. Grappig om te lezen dat er echt iemand was die op mij reageerde. Ik had een positieve reactie gegeven, welke omschreef dat ik het een mooie actie vond. Degene die op mij reageerde stelde echter geen inhoudelijke vraag (vind ik) en was zelf, zover ik het kon lezen, een actieveling die al in discussie was met een ander persoon. Ik had geen zin om me verder in een gesprek te mengen dus ik heb het bij mijn ene reactie gelaten. Ik denk ook niet dat ik vaker een reactie zal geven bij een artikel. Ik praat liever face-to-face over nieuws.

Het valt me op, ook als ik bij andere artikelen kijk, dat de meeste reacties zijn van een aantal dezelfde personen die met elkaar in gesprek zijn. Dat vind ik best jammer, ik hoor liever veel verschillende mensen en meningen. Meestal gaat het gesprek gelukkig daadwerkelijk over het artikel. Soms lees ik dat mensen een hele andere kant op gaan. Ik denk dat er best een grote kans is dat je een reactie krijgt op je reactie, aangezien ik er nu ook gelijk eentje kreeg. Wat dat betreft is het wel leuk dat mensen een reactie kunnen geven. Zo kan je jouw mening uitten en misschien zelfs een gesprek of discussie aangaan.

Leave a Reply

