Nieuws is voor iedereen

Snel, snel, snel! Om mijn trein te halen ren ik snel naar het station toe. In mijn sprint krijg ik nog snel de Spits in mijn hand geduwt door de man die elke ochtend trouw de nieuwste krant uitdeelt aan chagrijnig kijkende mensen die nog niet helemaal wakker zijn. Bedankt, roep ik de man in mijn sprint nog toe. Elke dag ben ik blij dat hij er weer staat. Want door hem kan ik rustig in de trein mijn krantje lezen en op de hoogte blijven van het laatste nieuws, terwijl ik mijn ontbijtje eet.

Ik vind het fijn dat er tegenwoordig zoveel middelen en mogelijkheden zijn om aan het laatste nieuws te komen. Zo is het mogelijk om binnen een paar tellen op de hoogte te zijn van wat er in de wereld gebeurd. Ik weet namelijk zeker dat als er niet veel verschillende mogelijkheden waren, ik niet zo goed op de hoogte zou zijn. Op vakantie heb ik geen internet, geen tv en koop ik geen krant. Als ik dan terug kom van vakantie merk ik dat ik erg achterloop in mijn kennis van het nieuws. Snel ga ik naar de website nu.nl en lees ik het nieuws van de laatste weken door. Zo ben ik toch weer op de hoogte en kan ik weer met iedereen meepraten.

Doordat iedereen zo makkelijk op de hoogte kan zijn van wat zich allemaal in de wereld afspeelt ben ik ervan overtuigt dat steeds meer mensen het nieuws volgen. Toch blijkt uit onderzoek over mediagebruik van Prior (2005) dat mensen die een voorkeur voor politiek hebben vaker het nieuws volgen dan mensen die een voorkeur voor entertainment hebben. Hierdoor ontstaat volgends hem een ‘kenniskloof’ tussen deze twee groepen mensen. Dit onderzoek komt uit 2005 en daarom heb ik het idee dat deze ‘kenniskloof’ is afgenomen. Een verklaring hiervoor is dat het nieuws opzich steeds meer een entertainment functie heeft gekregen.

Als voorbeeld neem ik het nieuws over Prinsjesdag van afgelopen dinsdag (20 september 2011). In de Spits die ik in de ochtend toegestopt krijg staat nieuws hierover op de voorpagina. Op een boeiende wijze wordt vertelt wat er dit jaar besloten is door de regering.  Een aantal pagina’s verder staat een artikel met uitlegt over Prinsjesdag. Het is een interessant verhaal geworden, waarvan de lezer achteraf weet dat de koningin op Prinsjesdag de belangrijkste plannen van de regering voor het komende jaar voorleest. En later op de dag de minister van Financiën de Miljoenennota en de rijksbegroting aan de voorzitter van de Tweede Kamer overhandigd. In de Miljoenennota en de rijksbegroting geeft de regering aan hoeveel geld er voor de diverse plannen beschikbaar is en waar het geld voor de uitvoering van de plannen vandaan komt. Terwijl ik dit verhaal lees hoor ik allerlei mensen om mij heen praten over de beslissingen voor het aankomende jaar. Het lijkt alsof iedereen op de hoogte is van dit laatste nieuws.

Ook op nu.nl zie ik een interessant artikel over prinsjesdag. Hierin zijn eveneens alle de bezuinigingen weergegeven die de regering het aankomend jaar doorvoert. In het artikel worden de bezuinigingen goed gepraat, het zou uiteindelijk beter zijn voor Nederland. Ik ben niet blij met al deze bezuinigingen en daarom besluit ik een reactie te plaatsen met kritiek op de bezuinigingen. Als ik een paar uur laten kijk of iemand anders ook een reactie op het artikel of mijn reactie heeft geplaatst, zie ik dat er in die paar uur een hele lijst met reacties is ontstaan. De een is het met mij eens en vervloekt de regering. De ander probeert ons te overtuigen dat de bezuinigingen echt nodig zijn. Uit de reacties blijkt dat veel verschillende soorten mensen het artikel hebben gelezen. Niet alleen de mensen die een voorkeur hebben voor politiek, maar ook de mensen zoals ik die een voorkeur hebben voor entertainment hebben intresse in het nieuws. Door onze mening te plaatsen over een nieuwsartikel op een site zoals nu.nl kunnen we even onze frustratie kwijt. Het lezen van deze reacties op allerlei soorten nieuws en dus ook politiek nieuws ervaar ik als een soort entertainment opzich.  En ik denk dat anderen die dit doen dit ook ervaren.

Mijn conclussie is dat er aangezien er tegenwoordig zoveel verschillende mogenlijkheden zijn om aan het laatste nieuws te komen het erg makkelijk is om op de hoogte te zijn van het laatste nieuws. Ookal kijk ik nooit tv, via de krant en nu.nl blijf ik goed op de hoogte. Als ik gebruik maak van deze media doe ik dit omdat ik het belangrijk vind om van het laaste nieuws op de hoogte te zijn omdat iedereen om mij heen dit ook is. Ik wil niet met mijn mond vol tanden staan als iemand mij vraagt wat ik van de bezuinigingen van de regering vind. Maar ik doe dit ook omdat het nieuws opzich ook interessant wordt gebracht. En mede doordat ik op nu.nl kan reageren op een artikel heeft het voor mij een soort entertainment functie gekregen. Er wordt kritiek gegeven op mijn reactie en hierdoor kan ik een andere kijk op iets kan krijgen. Nieuws is er nu dus voor iedereen.

One Comment on “Nieuws is voor iedereen”

  1. rens1234 says:

    Ik ben zelf een stuk minder op de hoogte van het laatste nieuws. Ik zou ook veel meer het nieuws moeten lezen, ik kom niet verder dan het lezen op nu.nl maar dan ook nog is alleen de berichten die mij interesseren. Vind het echt goed van je dat je ook echt reageerd op nieuws!


Leave a Reply

