Nieuws, nieuws en nog eens nieuws

Wanneer ik bij mijn ouders in Veenendaal ben, zet ik ’s ochtends de televisie aan en meest van tijd ben ik nog vroeg genoeg wakker om het RTL ontbijtnieuws te zien. Mocht dit niet het geval zijn, is het NOS journaal nog wel bezig. Als ik in Amsterdam ben gaat de televisie niet aan maar kijk ik in de tram op mijn telefoon op www.nu.nl om het nieuws te volgen, of ik pak de Metro of Spits mee. In het weekend is het weer een ander geval, aangezien ik dan om 7uur moet beginnen met werken en te gehaast ben om televisie te kijken en in de auto kan ik ook niet op mijn telefoon kijken. In dit geval pak ik een krant op het werk, meestal het Algemeen Dagblad, en dan blader ik de krant even door.

 Voor deze opdracht moesten we het eigenlijk een week ‘in de gaten houden’ hoe we aan ons nieuws kwamen maar het is bij mij iedere week hetzelfde. In principe volg ik het nieuws de hele dag, via mijn telefoon. Als ik in de tram zit, of moet wachten en ik moet toegeven af en toe in de colleges zet ik het internet aan en bezoek ik www.nu.nl om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes. Soms kom ik ook door Facebook op nu.nl terecht, omdat iemand dan een nieuwsfeit post en ik ben dan erg benieuwd en wil het hele verhaal lezen. Ik denk ook dat sites als Facebook steeds meer dienen als informatie bron voor de laatste nieuwtjes. Dit kan entertainment zijn, maar ook ernstige zaken zoals natuurrampen.

 In het artikel van Prior (2005) spreekt hij van een ‘knowledge gap’. Er zijn steeds meer manieren waarop mensen aan nieuws kunnen komen. Mensen kunnen tegenwoordig op ieder moment van de dag aan nieuws komen, via de televisie maar ook via allerlei internetsites of gewoon via kranten. Mensen die niet geïnteresseerd zijn in de laatste nieuwtjes kunnen zich ook steeds gemakkelijker onttrekken aan het nieuws. Volgens Prior (2005) wordt de knowledge gap steeds verder uitgebreid. Doordat iedereen zelf kan bepalen of ze het nieuws willen volgen of dat ze zich eraan onttrekken wordt het gat tussen verschillende steeds groter.

 Prior (2005) spreekt ook over een enorme groei van beschikbare informatie wat betreft de politiek. De kennis over politiek is echter niet of weinig veranderd, dit is tegen de verwachting in van sommige mensen. Niet iedereen is geïnteresseerd in politiek maar misschien wel in entertainment, die mensen zullen zich aan politiek nieuws ontrekken ook al zijn er zoveel manieren om aan politiek nieuws te komen. Ik herken mezelf hier wel in. Ik wil ook geen nieuws volgen over een onderwerp waarin ik niet geïnteresseerd ben. Er kunnen dan wel zoveel manier zijn om aan in dit geval politiek nieuws te komen, als het je interesse niet heeft dan volg je het niet. Nieuws dat ik niet interessant genoeg vind, is voor mij de mogelijkheid om een kop thee te pakken of iets anders.

 Het is misschien vreemd, maar op nujij.nl heb ik ervoor gekozen om te reageren op een bericht met een politiek tintje terwijl ik hier normaal niet in geïnteresseerd ben. Ik heb een reactie geplaatst op een bericht met betrekking tot de uitspraken van Wilders en Rutte (‘doe eens normaal, man!’ ‘Doe zelf toch eens normaal!’). Dit heeft eigenlijk weinig met echte politieke zaken te maken, maar vond het nogal hilarisch dat dit soort uitspraken in de Tweede Kamer gemaakt worden. Er waren al 65 reacties geplaatst op het bericht en ik was bang dat mijn bericht niet heel anders zou zijn dan de meeste geplaatste reacties. Iedereen geeft ook zijn mening op het artikel, maar er wordt niet echt duidelijk gereageerd op andere reacties. Er wordt wel gezegd dat je het eens bent met iemand anders maar een echte discussie komt niet los. Er is dan ook niet persoonlijk op mijn reactie gereageerd, maar meer zoals op alle reacties dus dat men het ermee eens is met wat er wordt geplaatst (dat je, als je dit soort uitspraken hoort, je de Nederlandse politiek toch eigenlijk niet serieus kan nemen. Het is hilarisch om te horen, maar eigenlijk verwacht je dit niet van politici dat dit soort uitspraken publiekelijk worden gemaakt).

Leave a Reply

