Nieuws vs. Entertainment

Er zijn tegenwoordig verschillende manieren waarop men nieuws kan verkrijgen: de krant, de televisie, de radio, de smartphoneof het internet. Dit laatste medium is favoriet onder jongeren (15-19 jaar). Wekelijks besteden zij namelijk zo’n 14 uur aan het surfen op het internet (Rietkerk, 2010). Dit betekent echter niet dat zij actief op zoek zijn naar de laatste gebeurtenissen. Slechts 18% van deze leeftijdsgroep is namelijk geïnteresseerd in nieuws, de overige 82% niet (Rietkerk, 2010).

Ik ben zelf ook niet erg geïnteresseerd in het nieuws. Dit is altijd al zo geweest.  Toch vind ik het wel belangrijk dat ik wel wat af weet van alles wat er in de wereld speelt. ‘S ochtends staat de televisie standaard aan op rtl 4, waardoor ik tijdens het omkleden meekrijg wat het nieuws van die dag inhoudt. Ik lees af en toe tijdens het reizen naar de VU de Spits of Metro. De voorpagina van het NRC ziet er ook altijd interessant uit, maar daar blijft het dan ook wel bij. Geen tijd, geen zin of geen interesse, ik heb altijd wel een reden. Ik kijk dus vooral ‘s ochtends naar het nieuws.

De resultaten uit het onderzoek van Markus Prior (2005) vind ik erg interessant. Ten eerste omdat de resultaten een paradox vertonen en ten tweede omdat ik mezelf er erg in herken. Ondanks dramatische toename in beschikbare politieke informatie door middel van kabel televisie en het Internet, is de politieke kennis en opkomst bij verkiezingen niet duidelijk veranderd (Prior, 2005). Dit is vreemd omdat de mogelijkheden om nieuws te kijken worden vergroot, dus je zou verwachten dat men hier ook gebruik van maakt. Een abonnement nemen op de krant is relatief duur, maar het nieuws kijken via je smartphone is een stuk goedkoper (want je gebruikt je mobiele telefoon ook voor tal van andere functies).

Prior stelt dat er twee groepen mensen zijn: de in nieuws geïnteresseerde mensen en de in entertainment geïnteresseerde mensen. Wanneer het aantal mediums wordt vergroot, zullen de in nieuws geïnteresseerde mensen hier ook gebruik van maken en meer kennis op doen. Dit is echter niet zo voor de in entertainment geïnteresseerde mensen. Zij verkiezen entertainment boven nieuws en zullen dus ook veel bewuster voor entertainment kiezen.
Ik vind dat de resultaten goed op mij toegepast kunnen worden. Ondanks dat ik beschik over een televisie, smartphone en het Internet is mijn keuze voor nieuws niet groter geworden. Ik weet bijvoorbeeld precies naar welke zenders ik moet zappen voor entertainment. Het nieuws wordt snel overgeslagen.

Voor het laatste deel van de opdracht heb ik een kritieke comment geplaatst onder een artikel op de website van het NRC. Het artikel gaat over de functionaliteit van de boekenkast en het verwijnen van papieren boeken. Volgens de auteur kopen mensen een boekenkast om er belezen uit te zien, niet omdat je snel bij je favoriete boek kunt komen. Een gevolg hiervan is dat de helft van de boekenkast dan volstaat met fotolijstje’s, plantjes en tierelantijntjes. En één boek. Ook is hij van mening dat een boekenkast niet functioneel is omdat men niet twee keer hetzelfde boek leest. Ik bedacht het volgende om op de site te zetten:
”Naar mijn mening klinklare onzin (om maar niet in de schrijfstijl van de auteur te vallen, die alles opschrijft alsof het feiten zijn). Er zijn echt wel mensen die een boekenkast gebruiken om hun boeken in op te stallen en terug te pakken wanneer zij iets overnieuw willen lezen of op willen zoeken. Men koopt namelijk niet zomaar een boekenkast. We kunnen deze mensen niet zomaar over een kam scheren”.

Toen was het zoeken naar de reactielijst. Great, alles gaat via Twitter en Facebook. Ik heb van mijn reactie dus een korte comment moeten maken en deze op Twitter gezet. Net als bij de fan assignment kreeg ik ook dit keer geen reactie. Ik heb wel naar een aantal reacties op het artikel gekeken. Deze reacties bestonden echter alleen uit: Leuk!, goed geschreven!, herkenbaar!. Ik had dus eigenlijk wel verwacht dat ik dan, met mijn uitgebreide commentaar, een leuke reply zou krijgen. Helaas. Wellicht heeft de auteur het te druk met het herinrichten van zijn boekenkast.

4 Comments on “Nieuws vs. Entertainment”

  1. jeanaf says:

    Thoughtful post, well done. I like how you incorporated some outside research and I appreciate your honest self-appraisal. Too bad you didn’t get a response (yet)!

  2. Mannie says:

    Thank you Jeana!

  3. charissaserena says:

    Leuk artikel dat je hebt uitgezocht om op te reageren, erg origineel. En dat je inderdaad zegt dat er nog wel mensen zijn die een boekenkast kopen om ook daadwerkelijk boeken in op te bergen. Tenminste een ‘echte’ reactie dan al die mensen die het er alleen maar mee eens zijn. Misschien dat je daarom nog geen reactie hebt gekregen, ze weten niet zo goed wat ze met een eigen mening aanmoeten 😉

  4. Mannie says:

    @Charissaserena haha zou dat het zijn denkje?! 😉


Leave a Reply

