Nieuws? Wat nieuws? Nieuwe film?

Ik ben niet iemand die elke dag het nieuws volgt. Een tijdje terug heb ik geprobeerd op Twitter een hoop newsfeeds te volgen, omdat ik dit elk tijdstip van de dag kon doen. Alleen bleek dat ik het al gauw zat werd en ontstond er ook een overload aan berichten. Toen heb ik ook maar alle newsfeeds eruit gegooid en alleen de mensen/sites etc. gehouden die dichterbij mijn interesses lagen. Kranten lees ik niet, met uitzondering van een sporadisch kwartiertje de Spits lezen tijdens de lunchpauze op werk. Een paar keer per week staat NU.nl wel is open op mijn pc, meestal ook terwijl ik wat eet. Lezen en eten gaat goed samen. Nieuws op TV kijk ik ook niet, sterker nog volgens mij is de kabel van m’n televisie er al een half jaar niet in geweest. Mensen zeggen wel is tegen me; “Maar dan weet je niet wat er in de wereld of in Nederland gebeurd”, maar dat heeft me nog nooit kwaad gedaan, de belangrijkste berichten hoor ik toch wel via via.

Mijn nieuwsconsumptie afgelopen week was daarom ook heel erg mager, maar voor deze assignment moest ik een comment achterlaten op een nieuwssite. Op NU.nl kan je een comment achterlaten op elk nieuwsbericht dus daar heb ik het maar gedaan. Ik heb op twee artikelen gereageerd, één uit de categorie algemeen en één uit sport. De eerste heb ik geen reactie op gehad, ik denk dat het komt omdat veel mensen de comments van andere niet eens lezen bij zo een bericht maar alleen maar zelf posten wat ze zelf vinden. Wel jammer, want het gaat deels over Kaddafi dus ik hoopte een reactie te vangen. Bij de tweede heb ik ook geen reactie gehad, dit komt denk ik omdat mensen daar volgens mij alleen reageren als ze er ergens niet mee eens zijn, niet als ze het er mee eens zijn.

Om terug te komen op mijn nieuwsconsumptie. Zoals ik al aangaf kijk ik het nieuws niet vaak, ik heb alleen maar entertainment overgehouden op mijn Twitter, op internet lees ik voornamelijk dingen gerelateerd over films, muziek en games. Mijn Facebook posts reflecteren dat ook en zelfde geldt voor wat andere mensen op mijn wall posten. Ik moet Prior (2005) dus gelijk geven als ik zijn opvatting op mezelf betrek. Hij zegt dat ondanks dat er veel meer media beschikbaar is, politieke kennis niet groter wordt. Mensen die erg geïnteresseerd zijn in de politiek zullen hun kennis vergroten maar mensen die geïnteresseerder zijn in entertainment zullen het nieuws laten voor wat het is en zich verrijken met entertainment nieuws. Dit laatste slaat dus op mezelf, door het Internet vergroot ik alleen maar mijn kennis op entertainment gebied en niet op politiek gebied. Hier liggen nou eenmaal mijn interesses.

2 Comments on “Nieuws? Wat nieuws? Nieuwe film?”

  1. Jacquemijne says:

    “De belangrijkste berichten hoor ik toch wel via via”. Bedoel je daarmee dat je het via personen hoort of juist via andere media? Daar ben ik wel benieuwd naar. Je zegt ook dat lezen en eten goed samengaan. Daar zijn, uiteraard, ook wel eens onderzoeken naar gedaan en daar komt vaak uit naar voren dat die twee een tegengesteld effect hebben. Recent artikel over multitasken: http://www.elsevier.nl/web/Stijl/Gezondheid-Gezin/Gezin/57411/Multitasken-Alles-tegelijk-doen-werkt-niet.htm.

  2. IRGIORGIO says:

    Ik hoor het via via, dus via andere personen, niet via een andere media. Dus op werk van collega’s (meestal van hun) of van vrienden. Eten en lezen gaat wellicht niet samen als je iets belangrijks moet lezen voor werk of school, maar voor vrije tijd lezen gaat het prima hoor bij mij 😉


Leave a Reply

