Nieuwsconsumptie

Sinds mijn jeugd kijk ik veel TV en vooral veel nieuws. Vanaf kleins aan volgde ik CNN en BBC waardoor mijn Engels altijd redelijk goed is geweest. Als ik terug denk aan mijn nieuwsconsumptie van  de afgelopen week, komt TV op de eerste plaats. Ik kijk nieuws via Sky News, NOS Journaal, RTL nieuws en BBC News. Op de tweede plek komt internet met websites als spitsnieuws.nl en geenstijl.nl. Ik kijk per dag minimaal half uur nieuws via TV. Af en toe lees ik de Metro of Spits in de trein. Ik ben dus een persoon die vaak op de hoogte is  van wat er in de wereld gebeurt.

Prior (2005) spreekt van ‘knowledge gap’. Er zijn steeds meer manieren om via verschillende mediums en ten alle tijde nieuws te consumeren. Mensen die niet geïnteresseerd zijn in nieuws kunnen het makkelijker ontwijken door opzoek te gaan naar entertainment en andere alternatieven via TV. Prior (2005)  stelt da de ‘knowledge gap’ steeds verder uitgebreid doordat iedereen zelf kan bepalen wat ze willen volgen. Denk bijvoorbeeld aan programma’s als uitzendingenmist en RTL XL.

Reageren op nieuwsberichten doe ik af en toe via de websites geenstijl.nl en spitsnieuws.nl. Afgelopen week reageerde ik via spitsnieuws.nl op het optreden van Geert Wilders in de algemene beschouwing. Mijn comment veroordeelde Wilders taalgebruik in de tweede kamer. Als reacties kreeg ik paar comments waaruit bleek dat ze niet met mee eens waren en dat ze taalgebruik van Wilders juist toejuichten in verband met vrijheid van meningsuiting. Dit heeft te maken met het feit dat websites als spitsnieuws en geenstijl vrijwel rechts georiënteerd zijn.

Leave a Reply

