Nieuwsreflectie afgelopen week

Deze week is de opdracht tweeledig, het eerste gedeelte van de opdracht bestaat uit een reflectie over mijn nieuwsconsumptie van de afgelopen week, vergeleken met mijn nieuwsconsumptie van 2005. Daarna moest ik een comment plaatsen op een nieuwssite en kijken hoe hierop gereageerd werd.

Ik heb deze week vanwege de opdracht het nieuws iets nauwkeuriger gevolgd dan ik normaal gesproken doe. Ik heb zelf geen abonnement op een krant maar ben telkens als ik bij mijn moeder ben geweest braaf de krant gaan lezen (het Parool). Dit is drie dagen geweest in de afgelopen week. Daarnaast kijk ik sowieso altijd een paar keer per dag op http://www.nu.nl of er nog belangrijk nieuws is geweest voor de dag. Als laatste heb ik deze week ook vier keer in de avond om acht uur het journaal gekeken. Normaal gesproken doe ik dit maar één a twee keer per week. Ik heb gemerkt dat wanneer ik het nieuws nauwgezet volg, ik het ook belangrijker ga vinden dan wanneer ik het nieuws niet van dichtbij volg. Anders is het voor mij misschien toch iets meer de ´ver van mijn bed show´. Wanneer ik het nieuws echter wel elke dag volg, zie of lees hecht ik meer waarde aan wat er gebeurd in de rest van de wereld.

Dit is heel anders dan zes jaar geleden, in 2005 volgde ik het nieuws niet of nauwelijks, ik keek alleen heel soms op internet of er nieuws was, keek nooit het journaal en las al helemaal nooit een krant. Ik wist toen ook veel minder goed wat er gaande was in de wereld.

Voor het tweede gedeelte van de opdracht moesten we een comment achterlaten op een nieuwssite. Omdat ik dagelijks op http://www.nu.nl kom en het daar heel handig en makkelijk gaat om een comment te plaatsen heb ik ervoor gekozen om een comment te plaatsten op die site. Ik heb ervoor gekozen om dat op een artikel te doen over de onrust in het Midden-Oosten, omdat deze discussies vaak verhit zijn en ik het gevoel had dat ik veel reacties zou krijgen op mijn comment. Ik heb in de klas te horen gekregen dat ik een positief comment neer moest zetten en heb dit dus gedaan. Op mijn reactie heb ik geen reacties gekregen en ik denk dat het ermee te maken heeft dat mijn reactie positief was. Op alle negatieve comments van het artikel zie je duidelijk dat erg veel gereageerd wordt, maar de positieve comments worden juist bijna genegeerd. Het is voor mij dus wel duidelijk geworden dat als je reacties wil op een comment in een nieuwsstuk dat je veel beter kunt kiezen voor een negatieve bijklank dan voor een positieve bijklank.

Leave a Reply

