Opstaan met Evers

Mijn ochtendritueel begint met de tv aanzetten. Als mijn wekker afgaat, gaat op automatische piloot mijn hand naar de afstandsbediening. Voor mij een goede manier op wakker te worden. De krant lezen op de vroege ochtend begin ik niet aan. Ben al blij dat ik nog net met mijn halfdichte ogen mijn tv-scherm kan vinden.

Ik zet de tv als eerste op RTL4, waart het RTL Nieuws elke ochtend wordt uitgezonden. Deze nieuwsaflevering duurt zo ongeveer 15 min. Een goed begin om de meest actuele nieuwsberichten te horen, zowel voor binnenlands als buitenlands nieuws. Ook het weer en verkeer komt voorbij, altijd handig. Wanneer de uitzending van RTL Nieuws is afgelopen wordt deze tot 09.00 uur herhaald. Dat is nou ook weer niet nodig. Ik zap dan door naar Nederland 1. Hier wordt het programma Vandaag de Dag uitgezonden. Dit programma is een combinatie van nieuws, sport en entertainment, met elke dag twee actuele reportages en twee gasten. Ook hier wordt je voorzien in het weer en verkeersinformatie. Als ik nog genoeg tijd heb kijk ik (meestal luisteren want de tijd begint dan toch al een beetje te dringen) nog het NOS Journaal dat na Vandaag de Dag op Nederland 1 komt. Mijn nieuwsstroom vervolgt zich in de auto waar, als ik geen eigen muziek luister, Radio 538 uit de speakers galmt. Op de vroege ochtend is de show van Edwin Evers op, genaamd Evers Staat Op. Vergeleken met het RTL Nieuws en NOS Journaal is dit wel een heel andere insteek van nieuws. Zij bespreken zeker wel het actuele nieuws maar ook veel entertainment met een grappige insteek. Voor de rest van de dag volg ik het nieuws op mijn BlackBerry. Ik heb de app van de Telegraaf gedownload, wat een uitvinding. Je kan uit een groot aantal kopjes kiezen, zoals binnenland, buitenland, privé, sport, vrouw etc.

Volgens het artikel van M. Prior (2005) is door het grote aanbod van media het voor mensen makkelijker geworden om voor henzelf te bepalen wat voor nieuws zij consumeren. Volgens Prior zijn er twee groepen ontstaan: de ene groep mensen is erg geïnteresseerd in het nieuws (vooral op politiek vlak) en staan dan ook open voor zoveel mogelijkheden om meer nieuws te consumeren en de andere groep mensen hebben vooral interesse in entertainment en niet de ‘harde’ nieuwsfeiten en die niet bewust op zoek zijn naar meer mogelijkheden om aan nieuws te kopen. Het verschil tussen deze twee groepen noemt Prior de knowledge gap. Volgens hem blijft dit gat groeien. Als ik mijzelf zou moeten indelen in een van deze groepen, zou dat toch de groep zijn die meer geïnteresseerd is in entertainment. Ik wil ook zeker op de hoogte worden gehouden van alle actuele dingen die er om mij heen gebeuren, maar ik ga zelf niet opzoek naar meer informatie over dit soort bepaalde onderwerpen. Naar entertainment ben ik wel op zoek. Op mijn werk zit ik regelmatig op dailymail.co.uk. Ik kan daarom zeker toezeggen aan de gevonden resultaten volgens Prior.

Aansluitend was het de bedoeling om op een nieuwsartikel te reageren. Ik was ingedeeld in de groep ‘een positieve reactie op een nieuwsartikel’. Ik ben als eerst naar de site van de Volkskrant gegaan. Ik vind dat zij hun artikelen altijd erg up-to-date houden. Het eerste artikel wat mij direct aansprak bij het openen van de site, was een artikel genaamd ‘Stemrecht voor vrouwen in Saoedi-Arabië’. Niet moeilijk om daar een positieve reactie op te geven! Mijn reactie was: Eindelijk een stap in de goede richting! Ik snap dat zij een andere cultuur hanteren dan wij doen, maar de emancipatie van vrouwen hoort een basis te zijn in elke cultuur (vind ik). Dat vrouwen niet mogen autorijden met als reden om zo ondeugd en verleiding de onderukken, anders zouden de vrouwen hun huizen verlaten en omgang met mannen hebben, vind ik ronduit belachelijk!’. Ik heb nog geen reactie gehad. Misschien omdat het een positieve reactie is en er denk ik sneller gereageerd wordt op negatieve berichten.

Leave a Reply

