Start spreading the news…

Ik kan me de tijd nog herinneren dat ik lekker met een kopje thee rustig de krant ging lezen. Maar goed, dat was ‘’back in the old days’’. De laatste keer dat ik nu een krant heb opengeslagen is om de foto van Ajax met de kampioensschaal eruit te knippen (eigenlijk, best jammer want de krant is best leuk). Nee, tegenwoordig word ik ingelicht via mijn blackberry. Dan niet mijn blackberry als zodanig, maar de sociale media geïnstalleerd op mijn smartphone. Afgelopen weken werd ik vooral ingelicht via Twitter en dan wel via Nunl. ‘s Morgens kijk ik altijd vrolijk en standvast naar Jan de Hoop, maar de laatste tijd als ik rtl4 zit te kijken denk ik bij mezelf ‘’hee, dit heb ik al gelezen’’. Zo ontdekken wij: de kracht van sociale media.

Nu moet ik zeggen dat het nieuws niet alleen binnenkomt via tweets van de nieuwssite(s), maar ook gewoon via mijn vrienden. Ik meen mij te herinneren dat een vriendin van mij vijf dagen geleden twitterde: ‘’Wow, man neergeschoten midden op het parkeerterrein van cinecity, anders rij je daar precies nadat het gebeurd is! #Vlissingen #schietpartij’’ (17:34). Om 18:16 verscheen het bericht op Nu.nl, maar ik was al bijna drie kwartier op de hoogte van deze schietpartij door de tweet van mijn vriendin.

Prior (2005) beargumenteert dat door de grote keuze aan media het voor mensen makkelijker is om hun geprefereerde inhoud te vinden. Daarom is het voor mensen die politiek nieuws willen ontvangen, makkelijker dit te vinden. Aan de andere kant is het voor mensen die liever entertainment willen ontvangen en politiek nieuws willen vermijden ook makkelijker. Uit dit onderzoek kwam inderdaad dat voorkeur voor informatie inderdaad een goede voorspeller is van politieke kennis. TV en het internet vergroten inderdaad de kennis kloof tussen mensen wie nieuws prefereren en wie entertainment prefereren.

De uitkomst van dit onderzoek is vrij logisch. Ik vind dat dit niet voor mij geldt aangezien ik er zelf voor kies mezelf bloot te stellen aan nieuws. Zowel op TV als op internet volg ik nog steeds het nieuws. Elke keer als ik mijn timeline op Twitter check zie ik het laatste nieuws. Aan de andere kant begrijp ik dat het voor veel mensen heel gemakkelijk is nieuws te vermijden en zich alleen maar op entertainment te richten.

 Ik vond het wel interessant om zowel een positieve als een negatieve opmerking te plaatsen onder een nieuwsbericht. Ik vraag me af waar mensen eerder op reageren. Dus ik vond mezelf in de positief om even een klein mini onderzoekje te starten. Dus zo ben ik op weg naar mijn favoriete nieuwssite (zo als nu wel is opgevallen): Nu.nl. Hoewel de meeste reacties op dit artikel negatief waren  heb ik er een positieve draai aan proberen te geven! Hoewel er wel gereageerd werd op het bericht zelf, werd er niet gereageerd op mijn reactie. Terwijl ik toch één van de weinige was die een positieve reactie gaf. Jammer! Op volgend artikel ben ik wat kritischer geweest en daar kreeg ik één directe reactie op! De persoon in kwestie ging dwars tegen me in, op deze nieuwssites kunnen zich dus leuke discussies ontwikkelen!

One Comment on “Start spreading the news…”

  1. jeanaf says:

    Interesting to hear about your experience posting two types of comments! You should tell us more about it in class.


Leave a Reply

