Trending topics en top stories

‘s Ochtends als mijn wekker afgaat springt mijn radio ook gelijk aan. Meestal luister ik dan ongeveer 10 minuten en verplaats mij daarna naar de keuken. Daar ligt dan de krant klaar op tafel, die mijn vader meestal zit te lezen. De krant zelf lees ik eigenlijk niet, vaak heb ik de hoofdlijnen van het nieuws al op de radio gehoord. Ik zet eerder de tv aan dan dat ik rustig de krant ga zitten lezen. Meestal luister ik met een half oor naar de tv terwijl ik ondertussen met andere dingen bezig ben. Als ik in de auto zit heb ik wel altijd de radio aanstaan op Radio 538, volgens mijn ouders niet de meest informatieve radiozender, maar voor mij is het prima.

De rest van de dag blijf ik op de hoogte door middel van mijn telefoon. Meestal kijk ik op nu.nl of op de Telegraaf app die op mijn telefoon is geïnstalleerd. Ook via Facebook blijf ik op de hoogte van nieuwtjes die er tussenuit springen. Sinds het begin van het vak gebruik ik ook Twitter, hierdoor blijf ik ook aardig op de hoogte van wat er in de wereld omgaat. Het ligt er natuurlijk wel aan wie of wat je volgt. Maar toen afgelopen donderdag een afro- Amerikaan werd veroordeeld tot de doodstraf op basis van weinig bewijs was dit natuurlijk trending topic op Twitter. Ook op Facebook kon je er niet omheen, iedereen reageert natuurlijk met ongeloof. Het verhaal van Troy Davis doet me natuurlijk wel wat, maar ik ben niet iemand die zich in discussies gaat mengen over dit soort nieuwsberichten. Ik volg het nieuws wel en vind het ook belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er om mij heen speelt, maar hou me er verder niet heel fanatiek mee bezig.

Om mijn nieuwsconsumptie verder te analyseren heb ik het artikel van Prior (2005) gelezen. Volgens hem is door het grote aanbod van media het makkelijker geworden om voor jezelf te bepalen wat voor nieuws je consumeert. Prior zegt dat er twee groepen ontstaan: mensen die geïnteresserd zijn in het nieuws (met name de politiek) en er voor ook open staan om op zoveel mogelijk manieren meer nieuws te consumeren, en mensen die vooral interesse hebben in vermaak en niet de echte nieuwsfeiten. Deze mensen zijn ook niet bewust op zoek naar andere manieren om aan nieuws te komen. Het verschil dat hierdoor tussen deze twee groepen mensen ontstaat noemt Prior de knowledge gap. Prior zelf zegt dat dit gat maar groter wordt. Om mijzelf in te delen in een groep vind ik niet zo moeilijk, ik denk dat ik toch bij de groep mensen hoor die vooral interesse hebben in entertainment en niet zozeer het echte nieuws. Tenzij het een onderwerp betreft dat mij ook aangaat, dan zal ik mij er wel verder in verdiepen.

Toen eerder deze week het nieuws naar buiten kwam over een moeder die haar tienjarige dochter zelf gewurgd had, verbaasde mij dit natuurlijk. Als dit soort nieuws mij ten gehore komt ben ik altijd benieuwd na hoe zoiets heeft kunnen gebeuren. Hoe kan je als moeder je eigen dochter nou wurgen? Op PowNed stond een artikel over dit tragische nieuws. Ik heb hier een reactie bijgeplaatst. Voor deze opdracht moest ik een kritisch commentaar leveren. Mijn reactie betrof de verontwaardiging over het feit dat een moeder haar dochter kan vermoorden, en wat de beweegredenen waren van deze moeder om deze moord te plegen. Hier werd jammer genoeg niet echt een antwoord op gegeven, behalve dan dat er enkele suggesties werden gedaan voor de manieren waarop deze moeder gestraft zou moeten worden. Nu is PowNed niet echt een heel serieus nieuwsmedium, dus was het wel te verwachten dat de reacties op een dergelijk artikel niet echt diepgaande stof zou betreffen. Misschien dat als ik een dergelijke opdracht een andere keer weer tot uitvoering zou moeten brengen ik een ander nieuwsmedium zou gebruiken om een ‘serieuze’ reactie te krijgen op mijn commentaar.

Leave a Reply

