“Welkom bij het RTL Ontbijtnieuws”…

Elke ochtend word ik wakker met Jan de Hoop die mij weer eens vertelt wat er allemaal gaande is in de wereld.

Ik heb geen tijd om `s ochtends rustig de krant te lezen, dus RTL ontbijtnieuws is een snelle manier om op de hoogte te zijn van wat er gaande is. Je kan het eigenlijk vergelijken met normaal ontbijt (krant lezen) en (vloeibaar) fruitontbijt (nieuws op tv). Ik dwaal af. Natuurlijk is datgene wat op tv wordt verteld maar een kleine selectie van gebeurtenissen. Onderweg naar college/werk lees ik vervolgens een van de gratis kranten die overal liggen. Dat is dan mijn portie nieuws voor de ochtend. In deze tijd is de smartphone behoorlijk ingeburgerd en ook ik heb er een. Op mijn smartphone heb ik mij aangemeld voor rss-feeds  van NU.nl, waardoor ik op elk moment van de dag het nieuws kan lezen op mijn telefoon. Dit doe ik dan ook regelmatig. In de avond kijk ik, voor zover het uitkomt, het NOS 8 uur journaal. Zo verloopt mijn dagelijkse nieuwsconsumptie min of meer.

Prior (2005) stelt dat nieuwe media ervoor zorgt mensen meer kennis krijgen van de politiek en hun betrokkenheid verhoogt. Echter door toename van de keus van media kunnen mensen kiezen waar ze liever naar kijken/luisteren/lezen. Mensen die totaal geen interesse hebben in politiek, kunnen zich richten op onderwerpen die zij wel interessant vinden en het politieke nieuws “vermijden”. Hierdoor kan er een kenniskloof ontstaan. Als ik kijk naar mijn eigen nieuwsconsumptie, ben ik door de komst van nieuwe media wel meer politiek nieuws gaan volgen. In de kranten blader ik redelijk snel langs het politieke gedeelte, maar op mijn telefoon en laptop lees ik toch wel vaker politiek gerelateerd nieuws. Ik heb even nagedacht hoe dat komt, maar ik kan er geen concreet antwoord op geven. Misschien leest het gewoon fijner of ziet het er minder saai uit dan in de krant.

Tweakers.net is een site waar ik regelmatig kom. Hier is veel nieuws te vinden over technologie en dat soort zaken. Ik besloot hier maar een reactie te geven op een artikel  die betrekking had op Facebook. Het blijkt dus dat Facebook je surfgedrag blijft volgen. Niet alleen wanneer je ingelogd bent op Facebook, maar zelfs wanneer je uitgelogd bent. Dit is natuurlijk best wel ernstig, dus ik heb hier kritiek op geleverd. Tot nu toe heb ik nog geen reactie gehad, maar de reden hiervoor kan zijn dat ik redelijk laat een reactie heb geplaatst.

Ik moet wel zeggen dat het best wel fijn is dat je tegenwoordig direct kan reageren op een artikel. Dit kon voorheen bij kranten ook wel, maar dan niet direct. Je kon dan een brief opsturen naar de redactie met je reactie, maar het was dan maar de vraag of er iets mee gedaan werd. Tegenwoordig kan je direct reageren op een artikel en kan je zelfs in discussie treden met mensen die er een ander standpunt op na houden. Omdat het zo snel kan en de mogelijkheid bestaat om te discussiëren met andere mensen, kan dit ervoor zorgen dat mensen meer “lol” krijgen in het consumeren van nieuws.

One Comment on ““Welkom bij het RTL Ontbijtnieuws”…”

  1. claudiacornelisse says:

    En dan nu een greep uit de Nederlandse ochtendbladen…


Leave a Reply

