What’s on the news

Toen ik voor deze opdracht over mijn nieuwsconsumptie ging nadenken kwam ik er achter dat ik op best veel verschillende manieren het nieuws volg. Allereerst lees ik bijna iedere morgen de krant (Trouw). Ik lees de krant voornamelijk voor achtergrond artikelen en artikelen die het nieuws vanuit een breder perspectief zien, hier onderscheidt de krant zich van andere media. Andere media zoals internet en televisie zijn vaak veel sneller met het nieuws maar gaan minder diep op onderwerpen in. De krant is dus wel vaak ‘langzamer’ met nieuws dan televisie en internet. Daarom kijk ik ook naar het NOS journaal. Ik probeer altijd één keer per dag naar het journaal te kijken. Zo ben ik snel op de hoogte van het belangrijkste nieuws. Op de een of andere manier vind ik het NOS journaal fijner om naar te kijken dan RTL nieuws. Hoe dit komt weet ik niet, ik denk dat het een soort van gewenning is.

Daarnaast volg ik ook het nieuws via mijn telefoon. Daarvoor ga ik vaak naar www.fok.nl. Het leuke aan http://www.fok.nl is dat serieus nieuws wordt afgewisseld met onzin nieuws. Ook de vele reacties op nieuwsartikelen zijn leuk tijdverdrijf. Ik zie http://www.fok.nl dan ook meer als een entertaining nieuws site en minder serieus als bij voorbeeld www.nos.nl, waar ik vaak heen ga als ik achter de pc zit.

In zijn artikel stelt Prior (2005) dat er een ‘knowledge gap’ bestaat wat betreft nieuws. Er zijn steeds meer manieren waarop mensen die geïnteresseerd zijn in nieuws aan nieuws kunnen komen. Dit kan op ieder moment van de dag, via de televisie maar ook via allerlei internetsites of gewoon via kranten. Mensen die niet geïnteresseerd zijn in de laatste nieuwtjes kunnen zich ook steeds gemakkelijker onttrekken aan het nieuws door zich te richten op andere dingen die ook steeds gemakkelijker te bereiken. Prior (2005) noemt als voorbeeld het steeds groter wordende aantal entertainment zenders op tv waardoor iemand gemakkelijk nieuws zenders kan ‘ontwijken’. Volgens Prior (2005) wordt de knowledge gap steeds verder uitgebreid doordat iedereen zelf kan bepalen of ze het nieuws willen volgen of niet. Ik kan me dit goed voorstellen, zeker als je een entertainment zender als Sport1 als voorbeeld neemt. Met Sport1 kun je dag en nacht sport kijken en heb je dus, veel meer dan vroeger, de mogelijkheid om het nieuws te ontwijken.

Reageren op een nieuwsbericht doe ik eigenlijk nooit. Vaak heb ik weinig toe te voegen aan het bericht omdat het redelijk neutraal is geschreven en nog vaker heb ik geen zin om me te mengen in discussies met mensen die zo overtuigd zijn van hun gelijk (al dan niet gesterkt door de anonimiteit van het internet) dat er niet op een normale manier mee valt te praten. Daar verspil ik mijn tijd liever niet aan. Soms is het echter wel leuk om zulke discussies te volgen, zoals ik op www.fok.nl wel eens doe. Dankzij deze opdracht heb ik nu dus voor het eerst wel gereageerd op een nieuwsbericht. Ik heb gereageerd op een bericht op www.nu.nl over het verbod op stierengevechten in Catalonië. Ik heb gereageerd met: “Goede zaak dat deze achterlijke traditie eindelijk wordt verboden, nu in de rest van Spanje nog..”

Als je voor een verbod op stierengevechten bent is dit een positieve reactie. Hierdoor heb ik denk ik ook geen reactie gehad. Veel mensen zijn tegen stierengevechten en zullen het dus met mijn reactie eens zijn en daarom geen noodzaak zien om te reageren. Als ik had gezegd dat ik het jammer vind dat deze mooie sport wordt verboden had ik ongetwijfeld negatieve reacties gekregen.

Leave a Reply

