Politicus & Interactie

Olafprinsen

Wethouder in de prachtige gemeente Apeldoorn met groen/ duurzaamheid/ milieu/ dierenwelzijn, kunst/ cultuur, wijkzaken en grondzaken in portefeuille

Olaf Prinsen, wethouder in de gemeente van Apeldoorn, is een actieve social media gebruiker.

Twitterend laat hij de burgers van Apeldoorn en omgeving weten waar hij op dit moment mee bezig is en alle ontwikkelingen in de gemeente. Naast tweets over zijn werk als politicus, zoals deze;

Presentaties gehad in/ over binnenstad. Altijd goed om enthousiaste ondernemers te zien en te horen dat cultuur belangrijk is bij plannen!
Twittert Olaf Prinsen ook prive;
Om heel veel redenen drukke dagen, blij met avondje thuis met Sophie en onvermijdelijke stukken. Album relax via spotify op achtergrond
Ook zijn status updates op zijn Facebook profiel zijn vrij privé, bijvoorbeeld; hij is verloofd!
Olaf Prinsen is verloofd met Sophie van Rixtel.

Vind ik niet meer leukVind ik leuk · · Vriendschap bekijken · 16 minuten geleden

Ook felicitaties, familie plannen en persoonlijke contacten worden onderhouden via zijn Facebook.  Er is veel interactie met zijn volgers, kiezers en andere contacten. Volgens Jackson en Lilleker (2005) biedt het Web 2.0 meer mogelijkheden voor een participerend netwerk. De mogelijkheid tot een gesprek met politici wordt vergemakkelijkt. Campagnes stonden vroeger synoniem met top-down, overtuigende en propaganda-stijl communicatie. Door de komst van Web 2.0, en dan met name de sociale media, is dit aan het veranderen. Door sites als Facebook en Twitter wordt er een mogelijkheid (door Lilleker; architectuur genoemd) geboden van participatie, een ruimte waar individuen content kunnen creëren. Zonder de gebruikers, of in het geval van de wethouder van Apeldoorn; vrienden en followers, zouden de profielen van politici uitgestorven landschappen worden.
In het artikel van Jackson en Lilleker komen zij tot de conclusie dat hoewel sociale media de belangrijkste tools zijn van campagnes, de aard van de campagne voeren niet veranderd is. Ik denk dat, hoewel het door hun onderzoek niet ondersteunt wordt, de aard van campagne voeren door politici wel degelijk aan het veranderen is. Politici moet hun achterban meer aan hen verbonden maken en de optie tot participatie bieden, dit kan door middel van sociale, oprechte communicatie en niet door propaganda-stijl communicatie.
Een voorbeeld van hoe Olaf Prinsen zijn hoeveelheid followers op Twitter probeert te vergroten;
Hmmm, nog 11 volgers en jullie zijn met 1000. Leuke suggestie als bonus voor de 1000e?

Door deze post wordt de interactie met zijn followers in gang gezet, en hij krijgt mooie antwoorden op zijn vraag.  De waardering van anderen is ook te zien aan tweets van anderen aan hem;

Waardering @olafprinsen voor aanwezigheid bij personeelsbijeenkomst CODA over bezuinigingen.

Een politicus die een gesprek met en suggesties van de burgers niet uit de weggaat, zo zouden we er meer moeten hebben in ons land.

Advertisements

2 Comments on “Politicus & Interactie”

  1. melissah18 says:

    Wat origineel dat je voor de wethouder van de gemeente Apeldoorn hebt gekozen in plaats van een Mark Rutte of Geert Wilders, leuk! Denk ook dat veel politici een voorbeeld zouden kunnen nemen aan zijn manier van twitteren. Ik kan begrijpen dat niet iedere politicus zin heeft om persoonlijke informatie of tweets te plaatsen, maar voor de burger die niet heel veel interesse heeft zou het een manier zijn om toch sympathie te winnen bij deze mensen,wat natuurlijk ook weer goed is voor je status als politicus. Mensen die politici volgen op twitter omdat ze het ‘ wel leuk’ vinden zouden denk ik suggestie-vragen leuk vinden om te beantwoorden in plaats van dat het alleen maar over de politiek gaat of zaken die daarmee samenhangen.

  2. kimdenisepot says:

    Leuke post. Zou het er mee te maken kunnen hebben dat ”plaatstelijke” mensen in de politiek meer tweeten omdat ze over een kleinere gemeenschap gaan? Misschien dat de bekendere namen geen zin/tijd hebben om op 10.000 mensen te gaan reageren?


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s