Nieuws opdracht

 

Kijkend naar mijn eigen nieuwsconsumptie van de afgelopen week, kom ik tot de conclusie dat mijn nieuwsconsumptie vooral gericht is op het lezen van voetbal en tennis gerelateerd nieuws.Mijn ouders hebben een abonnement op de Telegraaf. Dit is ook gelijk het grootste medium waaruit ik mijn nieuws haal. Tevens lees ik met regelmaat in de trein de Metro en kijk ik elke dag op websites met recent voetbalnieuws. Voor mijn algemene nieuwsinteresse richt ik mij vooral op www.nu.nl en het snel doorlezen van de Telegraaf en de Metro.  Opvallend vond ik toch wel dat ik de TV als medium totaal niet gebruik voor mijn nieuwsconsumptie. Deze gebruik ik eigenlijk alleen voor het kijken van entertainment.

Wanneer ik ga kijken naar tijdstippen waarin ik de actualiteiten doorneem, zijn er eigenlijk 2 vaste momenten: tijdens het ontbijt en gedurende de reis in de trein. Voor het lezen van het nieuws op de verschillende websites is eigenlijk geen vast moment aan te wijzen, Dit vindt meestal plaats samen met het bekijken van mijn social network sites en daarnaast wanneer ik tijd over heb.

Prior (2005) zegt in zijn artikel dat er een enorme groei is van politieke informatie door de toename van het aantal media. Gedachte hierbij is dat hierdoor meerdere mensen politiek zullen zijn geïnformeerd, echter dit blijkt niet het geval. Mensen met politieke interesses zullen de nieuwe media gebruiken om nog meer kennis te vergaren en niet geïnteresseerde personen zullen de nieuwe media juist gaan gebruiken voor entertainment.

Uitgaande van mijn eigen situatie ontstaat er eenzelfde beeld.  De nieuwe communicatie middelen gebruik ik ook niet om nog meer politieknieuws te vergaren. Ik gebruik dit eigenlijk alleen om aan mijn eigen behoeftes te voldoen.  Derhalve ben ik ook een van de personen die zorgt voor het vergroten van het politieke kennisgat.

Voor het tweede deel van de opdracht was het de bedoeling dat we gingen reageren op een krantenartikel. Ik heb gereageerd op een online bericht op de site van Spits. Het bericht ging over de uitspraken van Wilders tijdens het debatteren in de 2de  kamer. Het gaat om het volgende krantenbericht http://www.spitsnieuws.nl/archives/prinsjesdag0-2012/2011/09/wilders-begint-debat-met-sneer.

Ik heb getracht een kritische nood te geven op het bericht. Echter aangezien deze niet erg opviel heb ik hier geen respons op ontvangen. De meer extreme en/of de meer uitgebreidere reacties kregen na het analyseren veel meer respons en dus was mijn reactie eigenlijk voor niemandsland bedoeld.

Blijkbaar lokken extremen meer reactie op. Uitgebreide reacties worden in deze fora dus goed gelezen en op gereageerd. Mijn gedachte was  juist dat je reactie kort en bondig moet zijn, echter het tegenovergestelde blijkt waar. Wellicht was mijn reactie door de korte inhoud niet inhoudelijk genoeg en reageren mensen op fora toch liever inhoudelijker.

Leave a Reply

