Nieuw(s)erwets

De ontbijttafel volledig gevuld met een kop koffie en een opengeslagen krant, ‘s ochtends even je rust pakken en de krant lezen. Dat is helaas geen bekend tafereel voor mij. Dit omdat ik niet ben geabonneerd op een krant, de kranten nu bijna allemaal in tabloidformaat komen en ik geen mooie grote ontbijttafel heb. Ik was me voorafgaand aan deze opdracht er niet van bewust hoe en wanneer ik het nieuws volg. Ik vond het interessant om dat eens na te gaan.

In het dagelijks leven ben ik veel onderweg. Ik woon in Utrecht, werk, studeer en socialize veel in Amsterdam. Ik kwam er achter dat ik, bij gebrek aan een smartphone, in de trein altijd een van de gratis kranten lees. Denk daarbij aan de Sp!ts, Metro, de Pers enzovoorts. Als ik thuis ben om 18:00, 20:00 of 22:00 uur kijk ik altijd naar het journaal op Nederland 1. Verder breng ik ook flink wat tijd door op het internet en daar kijk ik bijna dagelijks op www.nu.nl. Wanneer ik bij mijn ouders thuis ben lees ik daar vaak ook de krant (de Volkskrant). Wat me opvalt aan de gratis gedrukte kranten is dat ze veelal over dezelfde actualiteiten berichten publiceren. Dit terwijl deze berichten niet of nauwelijks terug te vinden zijn in de Volkskrant. De Sp!ts en Metro publiceren zelfs vaak exact dezelfde artikelen. Dit komt doordat ze hun berichten van hetzelfde persbureau krijgen. Ik heb vandaag de berichten uit de hierboven genoemde gratis kranten en het nieuws van gister van nu.nl met elkaar vergeleken en kwam erachter dat je weinig overlap ziet. Toen ik toch met vergelijken bezig was heb ik ook het 18:00-journaal meegepakt en vergeleken met nu.nl. Daarin zag ik dat het journaal veel punten behandeld die je ook op nu.nl terug kan vinden. Al staan de artikelen op de site niet per se op de voorgrond van de site, maar moet je even doorklikken.

Het hier aan voorafgaande stuk is interessant om te koppelen aan de theorie uit de tekst van Prior (2005). De plek waar mensen hun nieuws vandaan halen is hun eigen keuze. Wanneer iemand zijn of haar nieuws telkens van dezelfde bron haalt is er een grote waarschijnlijkheid dat de berichten binnen het interessegebied van dit persoon vallen en dat dit persoon vindt dat de berichten prettig worden weergegeven. Zoals mijn mini-onderzoekje uitwijst zijn er significante verschillen tussen wat de verschillende media publiceren en dus aan hun achterban tentoonspreiden. In de theorie heeft Prior (2005) het over een ‘knowledge gap’ die zou ontstaan omdat men het nieuws kan vinden dat hij of zij zoekt en dat bij zijn of haar interesses aansluit. De stroomversnelling die nu aan het ontstaan is zorgt er voor dat er eigenlijk een overvloed aan actualiteiten is, men kan gemakkelijk alleen het nieuws lezen dat hij of zij interessant vindt en de rest van het nieuws overslaan. Hierdoor denk ik dat mijn ervaringen wel aansluiten bij de theorie die Prior deelt in zijn artikel.

Zoals je misschien al kunt raden heb ik voor de opdracht gereageerd op een artikel van de site www.nu.nl. Het artikel ging over de discussie uit Europa over het noodfonds voor onstabiele landen binnen de EU, of dat fonds nu wel of niet moet worden vergroot. Aangezien ik in de kritische groep zit heb ik een reactie geplaatst die uithaalt naar de uitspraak van een hooggeplaatste EU-ambtenaar die wordt gequoteerd in het artikel. Verder in het artikel wordt er ook over druk vanuit de VS  gesproken. Om reacties uit te lokken heb ik daar ook nog een niet-waterdichte uitspraak over gedaan. Ik heb helaas geen reactie mogen ontvangen, ik zie ook dat er na mij nog maar een reactie is geplaatst, maar dat was dus geen reactie op mijn tekst. Ik vrees dat de discussie net voorbij was. Mijn tactiek was om fel uit te halen en om iets te zeggen waar gemakkelijk een reactie op kan worden gegeven. Het mocht helaas niet baten. De reacties waar wel op wordt gereageerd zijn korte oneliners en de ondoordachte uitspraken. Dit had ik van te voren gezien, dus vandaar dat ik er ook een ondoordachte uitspraak tussen had gezet.

Door al deze nieuwe media met hun nieuwe mogelijkheden lijkt voor mij het krantje op de ontbijttafel erg ver weg. De nieuwerwetse methodes lijken gericht te zijn op de bruikbaarheid van het soort media, aandachttrekkerij voor omzet en op een soort forum waar men hun onvrede kwijt kan, echter dit zijn slechts mijn ervaringen!

 

Groetjes Leon

 

Mijn gebruikte bronnen:

http://faculty.mwsu.edu/politicalscience/jeremy.duff/Research%20Papers/prior2005.pdf

http://www.nu.nl/economie/2624597/europa-wil-noodfonds-meer-armslag-geven.html

3 Comments on “Nieuw(s)erwets”

  1. philippine89 says:

    Hi Leon! wat een leuk stukje heb je geschreven!

  2. leongrevink says:

    Haha ja lekker positief he?

  3. annn89 says:

    Ik vind dat je voor deze opdracht best een stapje verder bent gegaan. Naar mijn mening heb je goed uitgezocht wat nou werkelijk het verschil is tussen de bronnen waar jij je nieuws vandaan haalt. Dat maakt je blog fijn om te lezen en interessant!


Leave a Reply

