Maxime Verhagen echt als politicus op twitter

Ik heb twee weken voordat ik met de Minor netwerken in de informatiemaatschappij begon een twitter-account aangemaakt. Door de informatie op blackboard te lezen over het vak wist ik dat ik een account aan moest maken, dus dat heb ik toen gedaan. Ik las ook direct dat we een politici moesten gaan volgen, in eerste instantie dacht ik direct aan Mark Rutte en Geert Wilders maar ik bedacht me ook meteen dat dit bij vele zou gebeuren. Toen heb ik ervoor gekozen om Maxime Verhagen te gaan volgen.

Maxime Verhagen is vice-premier en minister van Economische zaken, Landbouw en Innovatie (CDA). Op zijn twitter-account is dit soort informatie te vinden en hij heeft ook een profielfoto van zichzelf geplaatst. Maxime Verhagen heeft ruim 70.000 volgers en heeft bijna 10.000 tweets in 3 jaar tijd geplaatst. Maxime Verhagen twittert nogal onregelmatig, er zijn periodes waarin hij een aantal dagen achter elkaar niks plaatst maar er zijn ook dagen dat hij misschien wel 10 tweets plaatst en veel reageert op andere twitteraars. In de korte periode dat ik Maxime Verhagen volg was hij het meest actief op zaterdag 17 september. Hij was die dag naar de open luchtmachtdagen geweest in Leeuwarden en was erg onder de indruk van wat de luchtmacht allemaal in zijn mars heeft. Verder reageerde hij die dag alleen maar op vragen en opmerkingen van zijn volgers of vrienden (niet iedere volger is namelijk een vriend, dat moge duidelijk zijn). De tweets waarop Maxime Verhagen reageert gaan vooral over de bezigheden waarover hij zelf eerder heeft getweet. Zo gaan de reacties op andere twitteraars op 17september vooral over vragen gerelateerd aan de open luchtmachtdagen. Maxime Verhagen twittert vrijwel niet over persoonlijke zaken, zo kom je bijvoorbeeld niks over zijn prive-leven te weten door hem te volgen via twitter. Hij twittert vooral over bezoeken die hij brengt aan bedrijven en openingen van bedrijven of andere economisch-gerelateerde festiviteiten.

In het artikel van Jackson en Lilleker wordt gezegd dat politici sociale media gebruiken om te informeren en echte interacties achterwege laten. Maxime Verhagen hobbelt een beetje tussen deze uitspraak in. Hij reageert zo nu en dan wel op andere twitteraars, maar het gaat dan alleen maar over activiteiten die aan zijn werk zijn gerelateerd. Verder zijn de antwoorden van Maxime Verhagen niet echt diepgaand. Aan de andere kant informeert hij zijn volgers op een bepaalde manier maar ook dit gaat niet heel diep. Hij tweet als hij naar een opening van een bedrijf is geweest wat goed is voor de Nederlandse economie, maar verder wordt er niks informatiefs gemeld. Web 2.0 maakt het wel makkelijker om met politici in contact te komen,en politici kunnen zo ook interactiever met de gewone burger omgaan maar hoe web 2.0 wordt gebruikt lgt voor 100% aan de politici zelf. Sommige politici zijn heel interactief met de gewone burger en andere politici willen alleen maar informeren en oppervlakkig contact houden.

Zoals ik hierboven ook al meldde hobbelt Maxime Verhagen hier een beetje tussenin, desondanks denk ik dat mensen die echt interesse hebben in de politiek en in dit geval in Maxime Verhagen het fijn vinden hoe hij omgaat met twitter. Zelf heb ik niet zoveel interesse in de politiek of in Maxime Verhagen maar het was toch interessant om hem te volgen via Twitter. Stiekem had ik wel gehoopt dat hij ook wat onzinnige prive tweets zou plaatsen, gewoon omdat dat leuk is om te lezen. Ik denk ook dat je hem dan beter leert kennen als persoon in plaats van hem alleen te zien als serieuze politici wat nu bij mij het geval is. Het is duidelijk dat Maxime Verhagen daar geen behoefte aan heeft en tevreden is met mensen of volgers die interesse hebben in de politici Maxime Verhagen in plaats van de echtgenoot en vader Maxime Verhagen.

Leave a Reply

