Onze minister-president op Twitter

Voor het begin van dit vak volgde ik eigenlijk nog geen politicus op Twitter. Toen ik las dat het moest, ben ik Mark Rutte (@Mark_Rutte, 14.450 followers) en Geert Wilders (@Geertwilderspvv, 117.100 followers) gaan volgen. Ik zal me alleen gaan richten op Mark Rutte.

Ik ben erachter gekomen dat Rutte een sporadische Twitteraar is, soms tweet hij heel lang niets en dan ineens een paar dagen achter elkaar weer wel. Zo heeft hij tussen 26 mei en 27 augustus niets getweet. Sinds 27 augustus heeft hij ook maar 11 tweets nog geplaatst en in totaal heeft onze minister-president in zijn hele carrière slechts 234 tweets geplaatst. Hij is dus niet heel erg actief op twitter.

Rutte plaatst vooral status updates en heel afentoe een link. Het valt me op dat Rutte ook een hoop tweet over zijn privé leven, zo liet hij een tijd geleden aan de rest van de wereld weten dat het bijna officieel was met zijn geliefde (ze is ook al mee geweest naar een gezellige familieaangelegenheid bij de familie Rutte) en zo liet hij een half jaar later weten dat het alweer over was omdat zij zich genoodzaakt voelde de relatie te beëindigen omdat meneer Rutte geen tijd voor haar had. Rutte plaatst ook wel tweets die wel over politiek gaan. Ik denk dat de verhouding 50/50 is.

Hij stelt in zijn tweets wel afentoe open vragen aan zijn volgers, maar reageert (bijna) nooit ergens op. Toevallig is zijn laatste tweet wel een reactie op iemand, maar dat gebeurt zelden. Dit sluit aan bij de bevindingen van Jackson & Lilleker (2009), Rutte doet meer aan informeren en is niet uit op interactie met de kiezer.

Ik ben wel degelijk anders tegen Rutte aan gaan kijken na hem een tijdje te hebben gevolgd op Twitter (en zijn oude tweets teruglezen, aangezien hij maar 11 tweets heeft geplaatst sinds ik hem volg). Ik vind het wel raar dat hij zulke persoonlijke informatie als een break-up deelt met al zijn volgers. Daardoor vraag ik me af of hij weet waar hij mee bezig is en of hij door heeft hoe openbaar Twitter is. Ik zie hem nu als minder serieus persoon, terwijl ik hem juist graag zie als serieus persoon. Daarentegen is dat misschien zijn bedoeling, wil hij dichterbij ‘het gewone volk’ komen door privé informatie te delen.. Misschien werkt het ook wel, maar ik vind het een beetje ongepast voor de minister-president.

5 Comments on “Onze minister-president op Twitter”

  1. Mannie says:

    Ik vind het aan de ene kant goed dat Rutte tweets plaatst over zijn persoonlijke leven. Dit kan (toekomstige) stemmers dichterbij hem brengen. Aan de andere kant kan hij het ook wat overdrijven, door over zijn break-up te tweetten. Misschien heb je inderdaad gelijk dat hij nog niet goed weet wat je wel en niet kan plaatsen op SNS zoals Twitter.

  2. melissah18 says:

    Ik raak zelf altijd meer betrokken bij, in dit geval een politicus, als diegene wat persoonlijke tweets heeft. Persoonlijk heb ik weinig interesse in de politiek maar door wat leuke, gezellige tweets over het prive-leven van een politicus kan ik wel interesse krijgen in de politicus en wellicht ook meer interesse in de politiek. Een tweet over een beak-up gaat me dan net iets te ver en denk ook wel dat Rutte daar in dit geval iets beter over moet aan nadenken wat je wel en niet op Twitter moet plaatsen. Maar over het algemeen denk ik dat persoonlijke tweets een positief effect kunnen hebben op volgers.

  3. mannie says:

    Ja, helemaal mee eens

  4. cduivenvoorden says:

    Ook ik denk inderdaad dat persoonlijke tweets een positief effect kunnen hebben op volgers. Ik zie politici over het algemeen op het journaal of op tv en dan kijk je toch tegen ze op. Als ze ook gewone dingen blijken te doen, worden ze toch ‘normaler’ in mijn ogen.

  5. denisereurings says:

    Ik sluit me hier helemaal bij aan. Persoonlijke tweets zorgen er toch voor dat zo een politicus wat meer ‘mens’ wordt. De drempel om te reageren op zijn andere (werkgerelateerde) tweets wordt hierdoor denk ik wel verlaagd.


Leave a Reply

