Opdracht 4: het volgen van een politicus.

Naar aanleiding van de opdracht:  het volgen van een politiekpersoon op Twitter,  heb ik gekozen voor Geert Wilders. Dit leek mij op voorhand een interessante politicus die de moeite waard is om middels dit medium te volgen. Ondanks dat ik het niet eens ben met zijn ideeën, is er altijd veel commotie en media-aandacht om hem heen en leek het mij zeer boeiend en leuk om deze politicus in actie te zien middels Twitter.

Tijdens het volgen van Wilders op Twitter, wordt al snel duidelijk dat hij niet een al te actieve Twitteraar is. Gemiddeld genomen Tweet Wilders 1 keer in de 4 dagen het een en ander. Het is ook eigenlijk steeds eenzelfde soort Tweet, het is telkens weer een duidelijk statement. In de eerste helft van september ging het vooral over de kwestie Griekenland. Later in de maand september verschenen er weer statements tegen de Islam en de bezuinigingen die het kabinet wil doorvoeren. In een aantal Tweets maakt Wilders wel een statement aan de hand van een krantenartikel, welkealtijd gevolgd wordt door een link naar het desbetreffende artikel. Persoonlijke ervaringen of interesses deelt Wilders niet via Twitter, het zijn altijd Tweets namens zijn partij de PVV. Status updates en het uploaden van foto’s en video’s zijn duidelijk niet besteed aan Wilders.

De Twitterpagina van Wilders bestaat ook uit eenzijdige communicatie; er kan niet gereageerd worden en Wilders reageert ook niet op Twitteraars die hem taggen in andere Tweets. Er is totaal geen interactie met volgers waardoor er een opsomming ontstaat van statements van Wilders zelf.

Dit alles is eigenlijk in overeenstemming met de bevindingen van Jackson en Lilleker.  Zij stellen ook vast, dat politica meer informeren, dan dat ze interactie hebben op de nieuwe sociale media. Met de mogelijk heden van Web 2.0 kan Wilders nu gevolgd worden op Twitter. Dit maakt  je meer betrokken, maar Wilders informeert duidelijk alleen zijn statements en daarmee samenhangend die van de PVV. Verder is er  geen enkele interactie met andere Twitteraars op Twitter. Wilders maakt dus wel gebruik van het genoemde web 2.0 in Jakson en Lilleker maar maakt nog niet gebruik van de interactie mogelijkheden die dit web 2.0 biedt. Ook Wilders is dus eigenlijk te vergelijken met een Web 1,5 persoon.

Na een maand volgen van Geert Wilders op Twitter, is mijn mening niet veranderd ten opzichte van zijn persoon. Ondanks dat ik een heleboel van zijn ideeën niet ondersteun blijft het een heel interessant/boeiend persoon om te volgen, iemand die communicatief zeer vaardig is. Ik zie de weinige interactie van Wilders op Twitter dan ook niet als iets negatiefs. Het is bijna onmogelijk om met zoveel volgers op een ieder te reageren. Wilders heeft ook veel tegenstanders die het niet eens zijn met zijn ideeën. Het interacteren en het debatteren met al deze tegenstanders is vrijwel onmogelijk. Echter een wat meer persoonlijke toon zou ik zeker kunnen waarderen.

 

2 Comments on “Opdracht 4: het volgen van een politicus.”

  1. melissah18 says:

    Wilders is ook eigenlijk alleen bekend om zijn omstreden uitspraken waardoor je of tegen hem bent of je kan je er wel iets bij voorstellen. Ik denk dan ook dat mensen of zijn volgers niet heel veel interesse hebben in zijn persoonlijke leven omdat hij al een opvallend politiek persoon is en de mensen daar veel interesse in hebben. Misschien denken mensen ook wel dat hij in zijn prive-leven net zo is als politicus omdat hij altijd erg open is over zaken en zegt wat hij denkt en wil. Bij andere politici lijkt het me wel leuk om persoonlijke tweets te lezen maar bij Wiilders zijn de ‘ politieke’ tweets al boeiend genoeg, of ik het er nou mee eens ben of niet.

  2. Ik had eigenlijk niet verwacht dat Wilders zo ‘saai’ op twitter is. Ik had me hem juist voorgesteld als iemand die over iedere gebeurtenis gelijk zijn mening (in dit geval tweet) klaar heeft. Hij zou het ook kunnen gebruiken om zijn uitspraken te verklaren. Ben het wel eens met Rens, dat het onmogelijk is voor hem om interactie met zijn volgers te hebben. Er zijn genoeg mensen die onredelijke dingen twitteren of die in discussie willen gaan, en om dit dan bij te houden moet hij er denk ik een heel social media team bij hebben.


Leave a Reply

