politician_assignment

Twitter is een zeer goede manier om de politiek te volgen. Vrijwel elke politicus twittert en spuit zijn of haar mening over allerlei zaken. ik vond het interessant om voor deze opdracht Geert Wilders te volgen. Absoluut niet omdat ik het eens ben met zijn denkbeelden, maar omdat ik dacht dat hij scherpe en gevatte tweets zou sturen.

Na ongeveer 2 weken gevolgd te hebben wat Wilders allemaal twittert, ben ik wel lichtelijk teleurgesteld. Het aantal tweets is meestal 2 of 3 per week, erg weinig dus. Wat er gezegd wordt is eigenlijk Wilders ten voeten uit. Respectloos naar collega’s en af en toe erg grof. Naast politieke statements praat hij ook af en toe over wat hji doet in het dagelijks leven. Zo weet ik nu dat Wilders de musical Marry Poppins erg leuk vind, en dat hij de halve wereld over reist om toespraken te houden. Een aantal van de tweets die mij opvielen: Gefeliciteerd Job met de 65e verjaardag van de PvdArabieren. Jullie gaven NL massa-immigratie en importeerden velen kanslozen en criminelen. Net Helmond bezocht. Bewoners die last hebben van Marokkaans straatterreur moeten eindelijk serieus genomen worden. Tuig moet van de straat! Marokkaans straattuig moet geen karateles krijgen maar strenge straffen of nog beter: het land uit! Kamervragen De Jager weer voor de bijl. Eerst stoer suggereren “geen steun aan Griekenland”. Nu – met bangmakerij – trekt hij toch weer de portemonnee! Naar mijn mening getuigen bovenstaande uitspraken niet echt van respect naar zijn collega’s. Maar aan de andere kant, hij zegt wel waar het op staat in plaats van het alleen maar schijnheilig te denken. De vraag is in hoeverre hij met zulke uitspraken sympathie opwekt bij lezers. Wat jammer is aan de twitter-gewoontes van Wilders, is dat hij niet echt reageert op andere mensen. Hij post af en toe felle uitspraken, maar gaat eigenlijk nooit in op vragen of opmerkingen van volgers. Volgens Ward en Vedel (2006) biedt het internet 2.0 juist de mogelijkheid om interactie te hebben met kiezers, dus het is zonde dat Wilders hier geen gebruik van lijkt te maken. Ook Jackson en Lilleker (2007) en Xenos en Foot (2008) beweerden dat kiezers juist behoefte hadden aan die interactiviteit, en dat internet 2.0 hier een uitkomst in bood. Opmerkelijk dus dat Wilders dit niet nodig acht! Na het volgen van Wilders op twitter is mijn mening over hem niet veranderd. Hij presenteert zich totaal niet anders dan op TV en daarom heeft het naar mijn idee ook weinig toegevoegde waarde om Wilders te blijven volgen.  

2 Comments on “politician_assignment”

  1. kimdenisepot says:

    Ik ben het met je eens, zou er gezegd kunnen worden dat de Nederlandse politiek te weinig gebruik maakt van sociale media? Ze hebben het altijd over jongeren die niet stemmen, of die politiek niet interessant vinden. Dit zou een goede kans zijn!

    • lauraarkesteijn says:

      Of je dit kan zeggen over de gehele politiek weet ik niet, maar ik vind wel dat Wilders het niet slim gebruikt! Het is nu gewoon een verlening van wat hij op tv doet, het voegt niets toe.
      Zonde want het kan zo nuttig zijn!

      Welke politicus heb jij gevolgd en was dat hetzelfde?


Leave a Reply

