Twitterpolitiek

Voor deze opdracht ben ik Alexander Pechtold op twitter gaan volgen. Ik ben hem gaan volgen aan het begin van dit vak. Hoewel ik ook een aantal andere politici ben gaan volgen heb ik uiteindelijk voor Alexander Pechtold gekozen omdat ik hem het meest interessant vond. Hij komt altijd erg ad rem over op tv en ik was benieuwd of hij dit ook was op twitter.

Alexander Pechtold is behoorlijk actief op twitter. Sinds ik hem volg heb ik bijna iedere dag wel tweets van hem gezien. 90% hiervan zijn van politieke aard. Vaak twittert hij over wat hij gaat doen of aan het doen is: “Na 8.00 op Radio 4 bij @MargrietVromans over tegemoetkoming Kamp aan grote gezinnen #SGP”. Verder plaatst Alexander Pechtold veel tweets over actuele politieke onderwerpen als Prinsjesdag en de algemene beschouwingen. Dit doet hij vaak op een kritische toon. Pechtold twittert weinig persoonlijke informatie. Af en toe twittert hij wel over dat hij in de file staat of dat hij een paar dagen gaat uitwaaien op Texel maar daar blijft het bij. Ook op zijn profiel staat weinig tot geen persoonlijke informatie, er staat alleen dat hij in Wageningen woont en dat hij fractievoorzitter is van D66. Sommige foto’s die Pechtold heeft gepost zijn wel persoonlijk, zoals een foto van een schaatstocht in Wageningen, maar de laatste persoonlijke foto dateert van december vorig jaar dus dit doet hij ook niet actief meer.

Wat verder opvalt is dat Alexander Pechtold veel reageert op tweets van andere mensen. Hij gaat in discussie met ‘kiezers’ en reageert op vragen van hen. Hoewel dit op twitter natuurlijk altijd beperkt blijft stelt Pechtold zich op deze manier dus wel meer open voor interactie. Dit is in tegenspraak met het artikel van Jackson en Lilleker waarin staat dat politici sociale media meer gebruiken om te informeren en interactie achterwege laten. Naar mijn mening is er wel degelijke sprake van interactie tussen Alexander Pechtold en kiezers op twitter. Aan de andere kant kun je je afvragen in hoeverre er echt sprake is van interactie op twitter. Twitter biedt niet echt de mogelijkheid om ergens inhoudelijk over te gaan discussiëren.

Mijn houding ten opzichte van Alexander Pechtold is niet echt veranderd doordat ik hem op twitter ben gaan volgen. Ik vind het nog steeds een politicus die sterk overkomt in debat en altijd wel een (gevat) antwoord klaar heeft. Het is wel zo dat dit minder duidelijk naar voren komt in zijn tweets dan ik van te voren verwacht had. Dit kan komen doordat twitter een medium is dat op tekst gebaseerd is en dat daardoor opmerkingen minder overkomen omdat je een hoop cues mist die je in face-to-face contact wel ziet. Het feit dat hij weinig persoonlijke informatie deelt op twitter heeft mijn mening ten opzichte van Alexander Pechtold ook niet veranderd. Ik denk dat het goed is als je als politicus niet te veel persoonlijke informatie met jan en alleman op twitter deelt en het dus professioneel houdt.

Leave a Reply

