@APechtold

Toen we de opdracht voor het vak Social Media kregen om een politicus te volgen op Twitter was ik al gelijk van plan om Alexander Pechtold (@APechtold) te volgen. Ik had zelf nog geen Twitter, maar hoorde al via media om mij heen dat Pechtold regelmatig twittert. Dus als ik dan een politicus moet volgen het liefst één die ook echt gebruik maakt van Twitter.

Wat mij gelijk al opviel toen ik op Pechtold’s profiel kwam is dat hij voornamelijk politieke tweets plaatst. Als ik mijn Twitter open op de startpagina zie ik alleen de tweets die Pechtold zelf geplaatst heeft, maar zodra je op het profiel van Pechtold komt zie je dat hij ook de tijd neemt om te reageren op vragen die aan hem gesteld worden. Pechtold twittert vooral over hedendaagse onderwerpen die zich afspelen in de Tweede Kamer, en geeft daarbij ook duidelijk aan wat het standpunt van D66 is. Ook laat Pechtold weten waar hij zich bevindt en wat hij daar precies komt doen, meestal heeft dit met de politiek te maken. De enige persoonlijke tweet die ik van Pechtold heb kunnen vinden gaat over dat hij opweg is met de boot naar Texel, en heeft hier een foto van gemaakt.

In het artikel van Jackson en Lilleker (2009) wordt gesteld dat politici vooral een mix gebruiken van Web 1.0 en 2.0; Web 1.5. Politici informeren meer dan dat zij interactie hebben op de nieuwe sociale media. Jackson en Lilleker zeggen dat politici er niet in slagen om de nieuwe vorm van communiceren van Web 2.0 volledig te benutten. Hierdoor wordt Web 1.5 gecreëerd, deze vorm zou de voordelen van Web 1.0 en Web 2.0 gebruiken. Web 1.5 valt heel goed toe te passen op Pechtold. Hij plaatst veel tweets die als kleine nieuwsberichten beschouwd kunnen worden, wat overeenkomt met Web 1.0. Maar Pechtold reageert ook op tweets van volgers, alleen valt hierdoor nog niet gelijk te concluderen dat er echte participatie ontstaat waardoor er nieuwe informatie naar buiten komt. Hierdoor kunnen we niet over een volledige Web 2.0 spreken.

Het beeld wat ik van Alexander Pechtold had is hetzelfde beeld als dat ik nu heb van hem. Voordat ik hem ging volgen op Twitter leek hij mij wel een politicus die zijn hand niet omdraait om even de tijd te nemen voor zijn volgers. Als fractievoorzitter kan je natuurlijk ook moeilijk anders, je wilt natuurlijk je partij het beste naar voren laten komen. Door Twitter voel ik me wel meer betrokken bij de politieke partij, meer dan voorheen. Ik denk daarom dat Pechtold het heel slim aanpakt door zich zo neer te zetten op Twitter en ook zijn volgers de aandacht te geven.

Leave a Reply

