Assignment 4: Politici op Twitter

Voor de vierde opdracht ben ik drie verschillende politici op Twitter gaan volgen. Zoals veel andere studenten volg ik Alexander Pechtold (@APechtold). Ook volg ik Tofik Dibi (@TofikDibi) en Jeanine Hennis-Plasschaert (@JeanineHennis). Ik heb deze drie politici gekozen omdat het mij leuk lijkt om drie politici, van verschillende partijen, met elkaar te vergelijken. Ik volgde deze politici nog niet voordat ik met het vak Sociale Media begon.

Alexander Pechtold is fractievoorzitter van D66. Pechtold heeft van de drie politici de meeste volgers op Twitter, namelijk 98,849. Hij is zeer actief op Twitter en tweet dan ook zeker elk uur wel iets. Zijn tweets gaan veel over politiek (zoals Libië-oveleg bij uitzondering in de oude zaal van Tweede Kamer. De geur van wilde beesten, zoals Van Mierlo die constateerde, is verdwenen.) maar gaan ook over anderen dingen die hij meemaakt in zijn leven (zoals Kan iemand die vrachtwagen even van de A12 halen? #heeftnulanggenoeggeduurd). Alexander Pechtold retweet ook regelmatig berichten waarin hij zelf voorkomt, zoals bijeenkomsten waar hij bij is of als hij op de radio te horen is. De interactie met zijn volgers is zeer groot. Hij reageert zeer regelmatig op vragen en reacties van zijn volgers.

Tofik Dibi is fractiesecretaris Tweede Kamer voor GroenLinks. Hij is net al Alexander Pechtold zeer actief op Twitter en heeft 16.640 volgers. Dibi heeft het op Twitter vooral over de politiek en hij heeft het de laatste week veel over de PVV en de shariarechtsspraak. Tofik Dibi heeft wel een paar persoonlijke tweets erop gezet (zoals Zo een leuke dag gehad met bolle baby van m’n broertje. Een bolle baby na vandaag gekleed in Burberry en Gucci #jeugdvantegenwoordig). Hij reageert zeer regelmatig op zijn volgers die vragen aan hem hebben of reageren op zijn tweets.

Jeanine Hennis-Plasschaert is Tweede Kamerlid voor de VVD en heeft 16.710 volgers op Twitter. Jeanine Hennis-Plasschaert is naar mijn mening al vrij actief op Twitter maar als je haar hoeveelheid tweets met het aantal tweets van Dibi of Pechtold vergelijkt, is ze niet zo heel actief te noemen. Hennis-Plasschaert plaatst zelf weinig tweets maar reageert vooral op anderen. De tweets die zij zelf plaats gaan over verschillende onderwerpen (zoals *plukt druiven in eigen tuin* #geengrap #eriseentoekomst 😉 en Na een paar dagen “in de banken”…zo naar Emmen voor werkbezoek! #benenstrekken 😉).

Als ik deze drie politici met elkaar ga vergelijken, vind ik Pechtold en Dibi wat betreft het aantal tweets en het aantal reacties op Twitter het meest op elkaar lijken. Wel zijn de onderwerpen waar ze het over hebben heel anders. Alexander Pechtold plaatst ook mee persoonlijke dingen op Twitter dan Tofik Dibi doet. Jeanine Hennis-Plasschaert reageert vooral op anderen en plaatst zelf vrij weinig tweets en is dus niet met de heren Pechtold en Dibi te vergelijken.

Jackson en Lilleker, 2009, noemen in hun conclusie dat politieke partijen willen informeren in plaats van interacteren. Bij Tofik Dibi en Alexander Pechtold is duidelijk aan hun tweets te zien dat ze hun volgers willen informeren. Toch maken ze ook duidelijk gebruik van interactie, door te reageren op tweets van hun volgers. Jeanine Hennis-Plasschaert maakt juist weer meer gebruik van interactie en plaatst zelf minder informatie op Twitter. Jackson en Lilleker (2009) noemen ook dat er interactie zal plaatsvinden bij het gebruik van Web 2.0. Bij alle drie de politici is dit het geval. Tofik Dibi, Alexander Pechtold en Jeanine Hennis-Plasschaert reageren allemaal erg veel op hun volgers en de interactie neemt dus duidelijk toe.

Mijn mening over de politici die ik heb gevolgd is totaal niet veranderd. Ik vind Twitter een goede en eenvoudige manier voor mensen om in contact te komen met politici en zo meer over hen te weten te komen. De drie politici die ik heb gevolgd reageren dan ook vaak op hun volgers en zo neemt de interactie toe. Ik kan me ook goed voorstellen, dat als politici alleen maar informatie op Twitter zetten en zelf nooit reageren, Twitter helemaal niet zo’n goed medium is.

One Comment on “Assignment 4: Politici op Twitter”

  1. denisereurings says:

    Ik kan mij vinden in jouw laatste zin. Twitter is toch vooral een medium waar op een eenvoudige manier interactie plaats kan vinden. Naar mijn mening werkt het voor politici in het voordeel om deze mogelijkheid met beide handen aan te grijpen. Interactie (ook al is het via een online medium) zorgt er toch voor dat deze mensen dichter bij hun (eventuele) kiezers staan!


Leave a Reply

