Cohen op twitter: Te passief

Het volgen van politici op twitter, ik had er totaal geen zin in. Wellicht komt het omdat ik sowieso sceptisch hier tegenover stond, maar ik moet bekennen dat ik het interessant vind. Om te beginnen zorgen de nep-accounts van bijvoorbeeld premier Rutte voor een glimlach op mijn mond. Maar het is ook leuk om te zien hoe politici zichzelf presenteren op twitter. Vervolgens ben ik een paar verschillende politici gaan volgen. Maar ik heb besloten om het te houden op Job Cohen. Hij heeft natuurlijk erg last van een imago probleem en het feit dat zijn achterman van de PvdA hem deels niet steunt, maakt het des te interessanter om te zien hoe hij zich zal presenteren. Verder wordt hij ook in de media vaak belachelijk gemaakt. Voorbeeld 1 ,voorbeeld 2, GRRRRR. Dus hoe gaat Cohen met deze media aandacht om?

Nu krijg ik het idee dat Cohen wellicht een twitterlesje kan gebruiken. In plaats van iets te doen aan zijn imagoprobleem door middel van een social media site zoals twitter, zwijgt hij als het graf en is post hij vooral objectieve berichten. Zo is de laatste tweet die hij heeft gepost:

Ondernemende PvdA-afdelingen starten traject om progressieve beweging van nieuwe ideeën te voorzien. Prima! http://bit.ly

Wat ontbreekt er aan dit bericht naar mijn mening? Het is een inhoudsloos en vaag bericht. Fijn dat de PvdA niet stilzit, maar “afdelingen” starten een “traject” om “progressieve beweging” van “nieuwe ideeën” te voorzien? In principe had hij net zo goed kunnen zeggen dat hij cornflakes had voor ontbijt, dan was het tenminste duidelijk.
Verder stuurt Cohen vooral tweets de wereld in die op de politiek gericht zijn, blijkbaar voelt hij niet de behoefte om zijn privé leven met ons te delen.
Daarnaast zijn er ook geen foto’s te vinden, op zijn profiel foto na. Een verder aanwijzing over de zakelijkheid van zijn account, is te zien aan het feit dat hij tijdens het zomerreces niks van zich heeft laten horen.
Ik moet zeggen dat ik wel positief verrast ben door meneer Cohen, zo reageert hij op zijn tijd op de tweest van anderen. Zo liet hij weten dat hij persoonlijk al zijn tweets de wereld in helpt en reageert hij zowel op negatieve en postieve berichten van twitteraars.

Jackson & Lilleker (2009) beschrijven in hun artikel dat er drie verschillende strategieën zijn. Te weten Web 1.0, Web 1.5 en Web 2.0. Naar mijn mening gebruikt Cohen de We 1.5 strategie, gezien het feit dat hij partij en kamer informatie deelt, maar ook de moeite neemt om af en toe op kiezers te reageren. Daarom leunt hij ook een beetje tegen Web 2.0 aan.

Mijn mening over Job Cohen is uiteindelijk niet veranderd. Ik blijf het een kwakkelende politicus vinden, ookal voel ik nog steeds symphatie voor hem. Gezien het feit dat ie natuurlijk veel bekritiseerd, vind ik wel dat hij zich er goed onder houd. Al luidt mijn advies: zorg via twitter voor positieve reclame voor jezelf!

Leave a Reply

