Coupe de soleil tegen………………

Afgelopen weken heb ik twee politici op twitter gevolgd.  Ik heb gekozen voor Geert Wilders van PVV en Job Cohen van PvdA.

Mijn keuze gaat duidelijk naar Geert Wilders en ik heb Geert Wilders ook gekozen om drie redenen.  Ten eerste, omdat hij bekend staat om zijn opvallende kapsel. Door hem nauwlettend te volgen hoop ik er natuurlijk achter te komen waar Geert Wilders zijn lokken a la  coupe de soleil laat doen. Ten tweede hoop ik erachter te komen waar hij zich tegenwoordig schuil houdt. Als laatste Geert Wilders staat bekend om zijn provoceerde teksten, in de tweede kamer neemt hij al geen blad voor de mond, laat staan wat voor scherp gesneden opmerkingen hij maakt in zijn tweets.

Mijn reden om Geert en Job te volgen, is omdat ze tegenpolen van elkaar zijn. Dit blijkt uit de uitspraak van Geert Wilders in 2010.

‘’Volgens Wilders is Cohen een man zonder ruggengraat die als burgemeester amper iets heeft betekend voor de oorspronkelijke inwoners van Amsterdam, maar wel 24 uur per dag in touw is geweest voor ,,de gelukszoekers”. Ook is hij ,,100 procent pro islam.”

Mijn verwachting over Geert Wilders zijn tweets zijn dan ook provocerend. Geert Wilders heeft 117035 volgers en volgt zelf niemand. Zijn tweets zijn vooral gericht op zijn politieke standpunten en de provocerende teksten ontbreken dan ook niet. Hij twitterde laatst:
‘’ Wilders hoef toon niet te matigen’’ (staat in de krant) waarop hij twittert:  MOOI, want Wilders zal toon ook nooit matigen, zeker niet over de vreselijke islam!”  Geert Wilders twittert regelmatig en zijn tweets gaan over zijn politieke standpunten. Hij twittert ook vaak krantenstukjes met zijn mening erover.

Kijkend naar het artikel van jackson & Lilleker (2009) beschrijven zij twee soorten webs. Web 1.0, dat is een web om informatie te plaatsen en nul interactie met mensen. Web 2.0 is een persoonlijkere website  die gericht is op interactie tussen mensen. Wilders maakt gebruik van de mix van Web 1.0 en web 2.0 met andere woorden web 1.5 terug, dit omdat hij zijn standpunten wilt benadrukken. Hij reageert niet op twitteraars. Er vindt dus amper indirecte interactie plaats, maar informeert wel.

De tweede politicus die ik volg is Job Cohen, fractievoorzitter van de PvdA in de tweede kamer. Door hem te volgen hoop ik dat Job Cohen en Geert Wilders twitteren over felle discussies op elkaar gericht.
Na een paar weken tweets te hebben gevolgd (dat waren er niet bijster veel), tweet hij voornamelijk over zijn politieke standpunten en over dagelijkse politieke bezigheden als ‘’Naar de Dam Demo tegen kernenergie. Wat wel? Dit, en vaak ook met krantenartikel erbij. Job Cohen heeft interactie met zijn twitteraars en je ziet dat hij reageert op tweets die voor hem bestemd zijn. Hij volgt ook 43  mensen. Toch plaats ik Job Cohen in web 1.5. Er is wel interactie tussen twitteraars en Job Cohen, maar persoonlijk tweets zal het nooit worden.. Job Cohen stuurde eeen doorgetwitterde tweeet naar Geert Widlers met: ” Wat vindt@GeertWilders van toegangsverbod voor de bus voor vrouwen met een hoofddoek? Vindt hij het net als ik gewoon discriminatie?  Ik heb hier geen antwoord gevonden van Geert Wilders. Zo zie je dat politici zelfs op twitter in debat willen gaan!

Al met al, leuk om ze te volgen en dat blijf ik ook zeker doen!  Mijn conclusie die ik hieruit kan trekken is dat de  tweets van Geert Wilders provocerend zijn, maar verder niks twittert over zijn dagelijkse en persoonlijke bezigheden.
Job Cohen heb ik gevolgd met de hoop dat ze op twitter in debat/discussie gaan. Ik hoop in de toekomst dat Geert Wilders zal reageren op vragen/punten van Job Cohen.

Hierbij nog een leuk filmpje:

One Comment on “Coupe de soleil tegen………………”

  1. leongrevink says:

    Goed stuk! Leuk om te zien dat de heren op elkaar reageren. Valt jou ook op dat ze bijna alleen over werk tweeten en niets persoonlijks de wijde wereld in tweeten?


Leave a Reply

