De algemene betwittering!

@geertwilderspvv Geert Wilders
 
10 jaar later zijn beelden islamterreur op 9/11 nog altijd even hartverscheurend. Gedachten gaan uit naar alle slachtoffers en nabestaanden.”
Dit was een van de eerste tweets waar ik mee in aanraking kwam. Na het opstarten van mijn Twitteraccount volgde ik meteen drie politici: Job Cohen, Geert Wilders en Alexander Pechtold. Het viel meteen op dat de heer Cohen te weinig op Twitter is om interessant te zijn voor dit vak. De andere twee heren zijn zeer actief in de Twitterwereld. Het verschil in volgers tussen de twee politici is niet noemenswaardig, maar het feit dat de heer Wilders er voor heeft gekozen om niemand te volgen op deze sociale media, vind ik typisch voor hem. Meneer Wilders staat natuurlijk bekend om zijn media-aandacht. Mijn mening is dat hij al zijn posts post om zo veel mogelijk aandacht te krijgen, niet web 2.0, zelfs niet web 1.0, maar web 0.5. Zijn tweets zijn nooit een reactie op die van iemand anders, maar slechts een tentoonstelling van zijn manier van aandacht creëren.
 
 “@APechtold Alexander Pechtold
 
Mooi ! De Kamer laat een hele ochtend zien dat als collega @geertwilderspvv in z’n stoel blijft het wel over de inhoud kan gaan.”
 
Zodoende leek de APechtold mij een interessante om te volgen. Met 98.943 volgers, 155 volgenden en de laatste twee weken een gemiddelde tweet van acht per dag kun je spreken van een bekende in de Twitterwereld. Met bovenstaande tweet gaf hij duidelijk een signaal af aan het adres van de heer Wilders die met zijn gedrag de Algemene Beschouwing flink aan het ontregelen was. Wat me opvalt aan het Twittergedrag van meneer Pechtold is dat hij de laatste twee weken (sinds iets voor de Prinsjesdag) exponentieel meer aan het Twitteren is geslagen. Waar hij eerst bleef steken op een gemiddelde tweet van een tot twee per dag, zit hij nu op acht per dag.
 
In de loop van de weken heb ik meerdere tweets in de richting van meneer Pechtold gestuurd. Ik begon kritisch met vragen over de tegenbegroting op de miljoenennota die al een paar dagen voor Prinsjesdag uitkwamen. Toen ik daar geen reactie op kreeg probeerde ik de meer vriendelijke aanpak. Ik vroeg meneer Pechtold dingen die in zijn straatje vielen. Ook daar heb ik helaas geen reactie op gekregen. Wat mij opviel nadat ik een paar weken de heer Pechtold volgde is dat hij alleen in zijn functie als een van de oppositieleiders twittert. Er sijpelt slechts zelden een persoonlijk bericht door in zijn tweets. Verder doet meneer Pechtold ook zijn best om te reageren op tweets terug, maar die beperken zich vaak tot “dank” en andere oppervlakkige reacties. 
 
Wanneer je bovenstaand gegeven koppelt aan de literatuur van Jackson en Lileker (2009) valt op dat de heer Pechtold met zijn gebruik van sociale media zowel de graantjes van het web 1.0 meepikt, als de graantjes van web 2.0. Van web 1.0 krijg je de eenzijdige kant mee, meneer Pechtold posts inhoudelijke tweets, maar geeft bijna nooit inhoudelijk een reactie op een tweet naar hem toe. Je kan zeggen dat het feit dat men massaal kunnen reageren @APechtold erg duid op web 2.0. omdat er overlap is met beide theorien kom ik uit op web 1.5. @APechtold is duidelijk het centrum van de aandacht op zijn Twitteraccount, er is een mogelijkheid voor anderen (bijvoorbeel potentiele stemmers) om op zijn tweets te reageren en je krijgt dan ook wel een reactie, alleen is die vaak niet inhoudelijk. Daardoor kan je ook niet zeggen dat de informatie die wordt uitgewisseld op zijn Twitteraccount van alle kanten komt, maar dat die vooral van de heer Pechtold komen.
 
Ik moet bekennen dat het me niet zo ineteressant leek om een politicus te volgen, maar ik ben blij verrast door @APechtold. Hij gebruikt zijn Twitteraccount wel als extra promotiemiddel van zijn persoon en van D66, maar hij doet dat wel op een normale manier. Hij probeert erg bij zichzelf te blijven, dat is in ieder geval hoe hij op mij overkomt. Door iemand een poos te volgen die voor mij interessante tweets zendt, ben ik wel anders over de heer Pechtold gaaan denken. Hij twittert veel over serieuze zaken, maar met een vleugje humor.
 
@APechtold Alexander Pechtold
 
” Genoeg poedels, kleuters en stekkers: vandaag over de miljarden die de Miljoenennota bedreigen! #Pensioenakkoord #Euro #Hervormingen
 
Groeten Leon
One Comment on “De algemene betwittering!”

  1. johannesbloemendaal says:

    Leuk stuk Leon! Maar ik vraag me bij Pechtold wel af of hij alles echt helemaal zelf Twittert of dat hij daar gewoon z’n PR mensen voor heeft.


Leave a Reply

