“Een beetje humor kan geen kwaad”

Politici en Twitter. Je zou denken dat politici deze methode met beiden handen zullen aangrijpen om hun partij en standpunten te vertegenwoordigen en hun imago te verbeteren. De voornaamste groep gebruikers van Twitter zijn jongeren en dit zou een goed middel kunnen zijn voor politici om deze jongeren voor hun te winnen. Laten we eens kijken hoe politici gebruik maken van Twitter en in het bijzonder Job Cohen…

Ik volg mijn goede vriend Job Cohen nu al een behoorlijke tijd op Twitter en ik kan zeggen dat de beste man niet de actiefste persoon is op Twitter. Ik kan  niet zien hoelang hij al actief is op Twitter, maar hij heeft tot nu toe nog maar 189 tweets. Als ik even snel een blik werp op het account van Geert Wilders, heeft Geert ongeveer 100 tweets meer. Waar dit verschil in zit weet ik niet, maar misschien heeft Geert gewoon meer te melden (of dit nu zinnig of onzinnig is laat ik even terzijde). Ook is de regelmaat niet erg hoog. Er zit behoorlijk wat tijd tussen elke tweet van Job. Soms een paar dagen, soms een paar weken. Misschien heeft hij het druk of heef hij gewoon niets te melden.

Job`s laatste bericht dateert van 9 uur geleden. Ik zal jullie niet vervelen met het bericht, maar ik kan wel zeggen dat het een alles behalve spannend bericht is. Als ik even door de tweets van Job scroll, zie ik eigenlijk alleen maar tweets die erg oppervlakkig blijven, vaak tegen het saaie aan. Ik snap wel dat politici niet hun privéleven zullen delen op Twitter, maar een berichtje met een mening erin doet wonderen. Wat mij wel opvalt is dat Job soms reageert op andere gebruikers. Dit is wel een pluspuntje voor Job. Veel mensen hebben vaak het idee dat politici niet te bereiken zijn en door Twitter wordt deze afstand toch een stukje kleiner.

Als we het artikel van Jackson & Lilleker (2009) naast het twittergedrag van Job leggen, kunnen we concluderen dat Job tussen Web 1.0 en Web 2.0 in zit. Wat is het verschil tussen deze termen? Bij Web 1.0 wordt er puur en alleen informatie gedeeld en vindt er geen interactie plaats ten opzichte van Web 2.0. Hier vindt er wel interactie plaats. Job twittert wel informatie, maar er vindt op zijn tijd ook interactie plaats met zijn volgers, waardoor je zou kunnen zeggen dat Job gebruik maakt van Web 1.5.

Het is goed dat Job Cohen een Twitteraccount net als de meeste andere politici. Hiermee toont hij aan dat hij niet achterloopt. Echter moet Job Twitter ook gebruiken om zijn imago een boost te geven in plaats van alleen maar oppervlakkige berichten te tweeten. Een tip voor Job: een beetje humor kan geen kwaad.

8 Comments on ““Een beetje humor kan geen kwaad””

  1. Wel goed van Cohen om ook te reageren op andere twitteraars. Maar wat ik mij afvraag; Is een bijna non-actief, met als meest recente tweet 9 dagen terug, account niet net zo ‘nutteloos’ als geen twitter account? En waarom vind je het een ‘goede’ zaak dat Cohen een twitteraccount heeft?

    • tkluong says:

      Het was inderdaad 9 uur terug en niet 9 dagen;). Waarom ik het een goede zaak vind dat Cohen een twitteraccount heeft? Hiermee laat hij (in mijn ogen) zien dat hij niet ouderwets is, maar ook meegaat met zijn tijd. Hij kampt al een beetje met een imagoprobleem, dus misschien kan hij met behulp van Twitter hier ook wat aan doen.

  2. rvs650 says:

    Het is 9 uur terug toch? Dus zeker niet bijna non-actief vind ik 🙂 Job is misschien saai, maar volgens mij probeert hij het wel bij te houden. En idd erg leuk van hem om ook op anderen te reageren!

  3. fleurw says:

    Ik ben het wel met Claudia eens. Als je een twitteraccount hebt, doe er dan iets mee. Het komt nu over alsof Cohen alleen een twitteraccount heeft omdat iedereen er tegenwoordig een heeft (als hij echt bijna non-actief is). Twitter is een goede mogelijkheid voor interactie en voor het bereiken van veel mensen dus Cohen zou er inderdaad goed aan doen om een beetje humor te gebruiken en iets ‘leuks’ van zijn twitteraccount te maken!

    • tkluong says:

      Ik ben het wel met je eens dat wanneer je een twitteraccount hebt, er wel iets mee mag doen. Het is niet dat Cohen helemaal niets doet op Twitter, maar alleen niet zoveel als bijvoorbeeld Wilders. Hij hoeft niet van die belachelijke uitspraken te doen, maar iets meer tweets kan geen kwaad. Ook denk ik dat Cohen Twitter kan gebruiken als hulpmiddel om zijn imago iets te verbeteren. Hij heeft een behoorlijk aantal volgers, dus hij moet dan wel zijn kans aangrijpen om hier ook wat mee te doen.

      • mvdl1991 says:

        Als Cohen zijn imago wil verbeteren dan mag hij echt wel iets (heel erg meer) actiever worden! Tot nu toe is zijn imago suf en al helemaal na de politieke debatten van twee weken geleden.. Anders is het naar mijn inziens een verloren zaak

  4. Jacquemijne says:

    Twitter is een goed medium voor politici àls je het ‘spelletje’ snapt: regelmatig berichtjes posten, kort en krachtig, interessant (anders zijn 140 tekens alsnog to much) en het is uitermate geschikt om in contact te komen met anderen. Cohen snapt het spelletje (nog) niet. Jammer voor hem, want tot die tijd kan het een tegengesteld effect hebben. Twitter is een keiharde wereld.


Leave a Reply

