Web van politici

Na het volgen van beroemdheden, zijn nu de politiek aan de beurt. Ik heb persoonlijk vrij weinig met politiek. Ik volg het af en toe een beetje, maar heel geïnteresseerd ben ik niet. Maar door het volgen van een politicus, kom ik wat meer te weten oven hun ideeën en gedachtes en misschien ga ik de politiek dan wel wat interessanter vinden.

Ik heb ervoor gekozen om Mark Rutte te volgen. Ik heb voor hem gekozen, omdat het toch onze minister-president is en hij op dit moment een belangrijke rol speelt in de politiek. Wel waren er meerdere Mark Rutte op twitter, maar andere leken me heel ongeloofwaardig en heb ze daarom niet allemaal gevolgd. Ik vond dat er 2 pagina’s tussen zaten die wel van hem konden zijn. Deze 2 pagina’s hadden ook een serieuze foto van hem, dit maakt het al een stuk geloofwaardiger. Het is wel een belangrijk persoon en moet representatief overkomen op het publiek.

Mark Rutte is niet de enige politicus die ik gevolgd heb. Ook heb ik Geert Wilders gevolgd. Hij had een zelfde soort pagina als Mark Rutte. Ook hij had een serieuze foto en een netjes profiel. Ook hij had meerdere pagina’s, maar ook daarvan was er een die je niet serieus kon nemen, deze heb ik dan ook niet gevolgd.

Deze politici hebben beide een heel overeenkomende pagina. Ze posten eigenlijk niks over hun persoonlijke leven. Ze posten alleen maar over hun werk, wanneer ze een persconferentie hebben of wanneer ze in een debat of iets dergelijks zitten. Maar dit kan ik wel begrijpen van beide personen. Ze hebben natuurlijk een uitgesproken mening en zijn belangrijke personen in ons land. Ik snap dat zij hun familie buiten hun werk willen houden en hun willen beschermen. Als alles over hun op facebook of twitter staat dan is dat natuurlijk niet fijn en kunnen hier veel praatjes over komen. Er staan dus ook geen foto’s op hun pagina’s, behalve hun profiel foto. De links die ze wel geven in bijvoorbeeld hun tweets, gaan ook over hun werk. Een paar heb ik wel bekeken, maar dit was meer om te kijken waar deze link over ging. Maar de persoonlijke dingen zijn niet terug te vinden op hun pagina’s.

Maar hoe is dit alles in verband te brengen met het onderzoek van Jackson en Lilleker (2009)[i]? In Jackson en Lilleker (2009) gaat het over web 2.0. Een groot kenmerk van web 2.0 is interactiviteit. Als we kijken naar de interactiviteit bij Wilders en Rutte, laat dit zien dat beide geen enkel persoon volgt op twitter. Dit laat dus zien dat de interactie op dit vlak erg laag is, er eigenlijk helemaal niet is.

Het kenmerk interactie is ook in de tweets die de politici posten op twitter. Beide posten ze alleen maar over hun werk, de politiek en hun partij. Heel af en toe wil er bij Wilders een persoonlijk gegeven tussen staan, maar vaak komt dit niet voor en bij Rutte helemaal niet zelfs. Dit laat zien dat ze het voor hun volgers ook alleen maar mogelijk maken om zich aan de politici te binden op politiek gebied.

Beide politici voldoen dus erg weinig aan het web 2.0 van Jackson en Lilleker (2009). Ik vraag mezelf af of ze hier nog wel aan gaan voldoen. De sociale media heeft al zo een belangrijke rol in de samenleving en web 2.0 is hier ook al erg belangrijk in. En als ‘leiders’ zou je toch wel moeten proberen alles te doen om je ‘onderdanen’ bij je te houden. In dit geval over stappen naar het web 2.0.

Doordat er verschillende pagina’s van de politici zijn, ga ik twijfelen aan de echtheid van de pagina’s die ik gevolgd heb. De berichten die ik gelezen heb, zijn deze wel echt door hun geschreven? Heb ik echt wat geleerd door het volgend van deze politici? Welke is echt en welke niet? Dit zijn vragen die bij mij opkomen. Het blijft tenslotte zo dat iedereen zich op het internet voor kan doen als iedereen en dit vind ik toch een beetje beangstigend. Van vrienden weet je wel of het echt is, want je kent ze in het normale leven ook, maar bij onbekende weet je maar nooit wie het is, wat diegene doet en of hij wel de waarheid spreekt. Dit heeft er ook voor gezorgd dat mijn beeld over de politiek weinig veranderd is na het volgen van deze politici. Ik weet niet of ik de echte Mark Rutte en Geert Wilders gevold heb. Dus het is voor mij dan ook moeilijk om mij mening hierover te veranderen. Nog steeds ben ik niet heel erg geïnteresseerd in de politiek. En het volgen op facebook of twitter heeft me ook niet wijzer gemaakt, dus nee politiek is niet mijn favoriet.


[i] Jackson, N. A., & Lilleker, D. (2009). Building an architecture of participation? Political parties and Web 2.0 in Britain. Journal of Information Technology & Politics, 6, 232-250.

2 Comments on “Web van politici”

  1. rvs650 says:

    Klopt, ik heb het ook gemerkt bij beiden, dat ze weinig tot niks over hun priveleven posten. Vind het wel jammer hoor, maakt het een stuk saaier :p maargoed misschien zijn ze in het echte leven wel heel interessant..

  2. joyce279 says:

    Haha zou je denken? Had wel wat over ze te weten willen komen, maar helaas.


Leave a Reply

