Geert de Twitteraar

Voor deze opdracht ben ik eerst eens gaan uitzoeken welke Nederlandse politici überhaupt allemaal een Twitter account hebben. Ik was tot voor kort niet bekend met Twitter en het (veel)vuldige gebruik ervan en ik dacht nog: ‘ik bekijk wie er Twitteren en op basis daarvan zoek ik een interessant persoon uit om te volgen.’ Tot mijn verbazing kwam ik erachter dat zo ongeveer iedereen Twittert uit de politiek! Job Cohen, Maxime Verhagen, Mark Rutte, Jan Kees de Jager, Hero Brinkman, Arjan El Fassed en ga zo maar door. Daarmee viel mijn hele plan dus in het water, om uit de mensen die überhaupt twitteren, iemand te kiezen. Uiteindelijk heb ik besloten om voor Geert Wilders te kiezen, aangezien hij natuurlijk een persoon is die graag zijn eigen mening uit tegenover het publiek. Dat leek mij wel interessant.

Volgende stap: Geert Wilders zijn account analyseren. Als ik een beetje door zijn tweets scroll, valt het me op dat hij best een actieve twitteraar is. Hij post niet iedere dag iets, maar gemiddeld één keer in de 2 á 3 dagen. Maar wat voor een tweets zijn dat dan? Nou, echt vreselijk saai vind ik persoonlijk. Alleen maar dingen over de politiek of over een nieuwsbericht. Er komen bijna alleen maar formele zaken aan bod. Heel af en toe wordt er iets gepost over een privé activiteit maar die zijn er bijna niet uit te vissen zo weinig. Wat jammer zeg! Aan de andere kant zijn dit soort tweets misschien wel heel interessant voor mensen die zich erg in de PVV interesseren. Uit de tweets valt namelijk goed op te maken hoe Geert en daarmee de partij ergens over denkt. Ook foto’s of video’s plaatst hij niet. Alleen aan links doet hij wel. Maar dat zijn dan weer links die over dat bepaalde politieke onderwerp of nieuwsbericht gaan. Een opvallende tweet vind ik deze van 1 mei jl:

‘Gefeliciteerd Job met de 65e verjaardag van de PvdArabieren. Jullie gaven NL massa-immigratie en importeerden velen kanslozen en criminelen.’
Volgens mij is dit echt typisch. Wel feliciteren maar dan met een achterliggende boodschap.

Als het op volgers aankomt, heeft Geert Wilders er erg veel; zo’n 117.000. Zelf volgt hij niemand. Misschien is dat omdat hij geen zin heeft dat mensen daar een mening over vormen. Ik begrijp ook eigenlijk niet dat er nergens een tweet aan Geert van iemand anders staat. Of heeft hij ingesteld dat dat niet kan? Misschien snap ik Twitter daar nog niet goed genoeg voor. Maar echt interactie met kiezers is er dus niet. Hij laat eigenlijk enkel zijn mening doorschemeren. Als ik dit terug refereer naar de interactiestrategie van Web 2.0 van Jackson en Lilleker (2009), past hij hier totaal niet in. De interactie ontbreekt eigenlijk volledig.

Goed, Geert blijkt dus dodelijk saai te zijn als het op (sociale) interactie aankomt. Dit is dan ook zeker geen persoon die ik actief zal blijven volgen, in de zin van regelmatig zijn updates bekijken en misschien zelfs contact met hem zoeken over bepaalde onderwerpen. Hij komt niet echt positief of uitnodigend op me over. Echter, mijn mening ten op zichte van hem is niet veranderd. Misschien heeft hij zijn ‘Twitter-strategie’ wel zorgvuldig uitgekozen en zit er meer achter dan ik denk.

4 Comments on “Geert de Twitteraar”

  1. kevin8rbrg says:

    Ja ik vond Geertje ook maar wat saai en zakelijk overkomen, maar denk dat juist wel bij hem hoort. Hij probeert wat uit te stralen en heeft aandacht zat

  2. Joyce says:

    Dat vond ik ook. Ik had Mark Rutte ook nog gevolgd. En beide vond ik ze wel erg saai. Ze twitteren alleen maar over hun werk. Maar vergeleken bij Rutte geeft Wilders wel wat meer zijn eigen mening. Verder leuke blog hoor;)

  3. joyce279 says:

    Ik heb Wilders ook gevolgd, saaie vent;) maar ook heb ik Mark Rutte gevolgd. Beide hebben ze het alleen maar over hun werk. Maar in tegenstelling tot Rutte, geeft Wilders nog wel z’n mening in z’n tweets. Leuke blog verder hoor;)

  4. charissaserena says:

    Wilders is precies zoals wij Wilders kennen; neemt geen blad voor zijn mond. Zijn meeste tweets gaan dan ook over zijn standpunten waarmee hij duidelijk zijn mening verwoordt, weinig over zijn sociale leven. Als je een (groot) voorstander bent van Wilders snap ik dat je hem interessant vind omdat je dezelfde mening deelt, anders is er inderdaad niks aan om hem te volgen.


Leave a Reply

