@geertwilderspvv

Toen ik van de opdracht hoorde om een politicus te volgen dacht ik eigenlijk meteen aan Geert Wilders. Niet dat ik echt een fan van hem ben, maar hij heeft wel vaak spraakmakende uitspraken (terugdenkend aan mijn vorige blog over “doe eens normaal man”). Daar was ik dus wel benieuwd naar!

Ik dacht voordat ik Geert Wilders op Twitter zou gaan volgen, dat hij wel een druk twitteraar was. Niets bleek minder waar, hij had pas 294 tweets verstuurd, terwijl hij toch al een tijdje gebruik maakt van Twitter. Dit viel mij dus wel een beetje tegen. Dat was een week geleden, inmiddels staat de teller op 298 tweets. 4 tweets in één week tijd is niet heel veel. Dit betekent dat hij dus toch niet een hele actieve Twitteraar is, wat ik zelf wel had verwacht van hem.

Geert Wilders doet eigenlijk nauwelijks aan status updates, foto’s en video’s. De meeste van zijn tweets zijn gewoon zinnetjes met soms een toegevoegde link. Wat me trouwens ook is opgevallen is dat Geert Wilders wel 117364 volgers heeft, maar 0 mensen zelf volgt. Dit betekent dus dat hij totaal geen interesse heeft in wat andere mensen te zeggen hebben op Twitter, en dat hij zijn Twitter-account eigenlijk alleen maar gebruikt om zelf dingen te vermelden. Ook is het me opgevallen dat hij nergens op reageert. Ik denk namelijk dat hij met zijn tweets en zoveel volgers toch best wat reacties erop zou moeten krijgen, maar nergens staat een beantwoorde tweet.

De tweets van Geert Wilders gaan natuurlijk vooral over het politieke vlak. Tweets als: “Begr.cijfers binnen signaalwaarde van 1 proc. Extra bezuinigingen dus niet aan de orde. Maar paar miljard extra bezuinigen op OS mag altijd!”. Maar soms staan er wel degelijk persoonlijke tweets tussen zoals: “Vanavond naar musical Mary Poppins geweest in Circustheater Scheveningen. Erg leuk! #supercalifragilisticexpialidasties”.

Om het getwitter van Geert Wilders toe te passen op Jackson & Lilleker kun je zeggen dat hij eigenlijk nog in Web 1.0 zit. Jackson & Lilleker (2009) hebben het in hun artikel namelijk over verschillende versies van het Web. Web 1.0 is vrij standaard en gaat vooral over het verzenden van nieuwsberichten. Web 2.0 is veel uitgebreider en bestaat uit veel meer interactie tussen elkaar waaruit weer nieuwe informatie voortkomt. Ook hebben Jackson & Lilleker het nog over een tussenvorm, genaamd Web 1.5. Bij deze vorm is er wel sprake van een soort interactie maar kun je niet echt zeggen dat er nieuwe informatie ontstaat.

Zoals eerder in deze blog al is gezegd, Geert Wilders gebruikt zijn Twitter-account eigenlijk alleen maar om zelf dingen te vermelden en is totaal niet gericht op interactie met anderen. Hierdoor blijft hij steken in Web 1.0.

Mijn mening over Geert Wilders is niet veranderd door hem te volgen op Twitter. Het viel me eigenlijk zelfs een beetje tegen.

Leave a Reply

