Het volgen van politici

Voor deze opdracht had ik in de eerste instantie ervoor gekozen om Geert Wilders te volgen. Deze keuze heb ik niet gemaakt omdat ik zijn standpunten aanhang, maar meer omdat ik van hem verwachtte dat hij op een bepaalde manier met twitter om zal gaan en eigenlijk ook omdat ik van hem verwacht dat hij een beetje herrie schopt. Nadat ik hem een aantal dagen volgde leek het mij ook leuk om misschien een andere politicus te volgen die totaal anders is. Ik heb daarom gekozen voor Alexander Pechtold. Ik vraag mij namelijk af of hij twitter op een heel andere manier gebruikt en ook of hij ander taalgebruik hanteert.

De frequentie, waarop zij gebruik maken van twitter, verschilt nogal. Wilders twittert ongeveer om de 4 dagen en Pechtold twittert meerdere keren op een dag. Wilders twittert meer over zaken in de kamer en doet dit voornamelijk wanneer er hem iets dwars zit over de gang van zaken en echt een heel enkele keer gaat het bijvoorbeeld over zijn bezoekje aan Marry Poppins. Pechtold gebruikt twitter ook om een reactie te geven op wat er in de kamer gebeurd, maar gaat er op een heel andere manier mee om. Hij post regelmatig tweets waar hij is en wat hij aan het doen is en er is af en toe ook ruimte voor een grapje. Daarnaast zie je dat Pechtold ook reactie terug geeft op andere mensen en links geeft in zijn tweets. Wilders voegt ook zo nu en dan een link toe, maar dit gaat altijd over Kamervragen. Naast links zet Alexander Pechtold ook foto’s op zijn twitteraccount en Wilders doet dit niet. Kortom Pechtold gebruikt twitter op een meer speelse en informele manier en Wilders is uiterst serieus. Daarnaast geeft Wilders zoals verwacht af en toe een harde opmerking, maar het was wel veel minder dan ik had verwacht. Ik weet niet zozeer of Pechtold reageert op stemmers, maar wel dat hij in ieder geval reageert op mensen die volgens mij geen kamerleden zijn. Dus of dit zijn stemmers zijn weet ik niet. Bij Wilders is er geen tweet te vinden dat hij op een andere twitteraar/stemmer reageert.

Volgens Jackson & Lilleker is Web 1.0 gewoon een toegankelijke plek om informatie op te plaatsen en waar dus informatie toegankelijk wordt gemaakt aan een breder publiek. En Web 2.0 gaat meer over de menselijke aspecten van interactiviteit op het web. Hier wordt het in dit geval voor politici mogelijk gemaakt om een netwerk op te bouwen, wat individuen en organisaties binnen een gemeenschap verbindt en waar informatie kan worden gedeeld en opgenomen worden door alle leden van de gemeenschap, die zelf kiezen om te participeren. Twitter behoort over duidelijk tot Web 2.0 en daar maken dus allebei de politici gebruik van. Wel moet ik zeggen dat Wilders niet echt gebruik maakt van de interactiviteit die Web 2.0 biedt. Je zou daarmee kunnen zeggen dat Wilders eigenlijk is blijven hangen in het gedrag wat bij Web 1.0 hoort, maar dan in het jasje van Web 2.0. Alexander Pechtold maakt daarentegen overduidelijk gebruik van de aspecten van Web 2.0. In het artikel van Jackson & Lilleker wordt gesuggereerd dat het internet de kloof tussen organisaties en hun publiek kan overbruggen, maar organisaties moeten dan ook aan de relaties werken op basis van interactie met degene die hen online bezoekt. Door middel van twitter kunnen politici dus een band opbouwen met stemmers en ook “dichterbij komen”. Daarnaast is het zo dat de verwachtingen van de interactiviteit bij gebruikers groter is bij de Web 2.0 applicaties. Partijen hebben hierdoor 3 keuzes: ze negeren Web 2.0, ze omarmen het of vormen Web 2.0 op basis van hun eigen behoeften.

Mijn mening over deze 2 politici is niet echt veranderd. Mijn verwachtingen dat Wilders een botte vent is die ook heel wat dingen roept is wel een beetje bijgesteld. Hij komt serieus over en lang niet al z’n opmerkingen zijn harde beledigingen jegens bepaalde bevolkingsgroepen. Daarnaast vond ik het leuk om te zien dat Pechtold zich gedraagt als ieder ander en dit goed weet te combineren met zijn serieuze taak als 2e kamer lid.

Leave a Reply

