Hier spreekt een politicus

Waarom ik Twitter steeds leuker begin te vinden? Het is een makkelijke manier om iedereen die je maar wil te volgen. Ik heb sinds een maand een profiel aangemaakt. De eerste week vergat ik gebruik te maken van twitter en ging ik automatisch naar facebook. Ook plaats ik bijna geen Tweets aangezien nog niet veel volgers heb. Nu is daar na deze week verandering in gekomen omdat ik voor mijn studie opdrachten krijg waarin ik bepaalde mensen moet volgen. Hierdoor  neem ik steeds vaker een kijkje op de social media site. Zo moet ik een opdracht maken waarin ik een politicus moet volgen. Zelf heb ik niet veel met politiek en ben benieuwd of dit veranderd als ik een erg actief twitterende politicus volg.

Nu is het bedenken wie ik wil volgen. Mark Rutte komt als eerst in mij op, maar als ik op zijn profiel ga kijken zie ik dat hij niet erg actief is. Jan Peter Balkenende mischien? Nee, ook hij is niet actief. Ik zie wel dat hij meerdere profielen heeft. Op één hiervan zet hij soms nog wel eens een bericht. Als ik zie wat hij hier in zet moet ik wel lachen. Zijn laatste twee tweets zijn hetzelfde: dat hij brood met pindakaas heeft gegeten. Verder staan er erg rare berichten die Jan Peter niet zelf geplaatst zou hebben. Duidelijk is dat dit profiel door iemand anders is aangemaakt, die denkt hiermee grappig te zijn. Om niet te blijven zoeken gebruik ik google om erachter te komen welke politucus het meest actief is. Via kamertweets.nl* kom ik er uiteindelijk achter dat Maxime Verhagen (CDA) de meeste tweets heeft geplaatst en Alexander Pechtold (D66) de meeste volgers heeft. Zie hieronder een overzicht:

Maxime verhagen                     Alexander Pechtold
Volgers: 70623                              Volgers: 98897
Volgt: 169                                         Volgt: 155
Kamertweets: 7431                        Kamertweets: 3117

 Nu ik dit weet besluit ik beide politici te volgen. Ten eerste wil ik er achter komen waarom ze zo actief zijn en ten tweede op welke manier ze twitter gebruiken. En wat is er nou makkelijker om het ze zelf te vragen waarom ze zo actief zijn. Dit is nou het leuke van twitter. Je kan een tweet plaatsen bij wie je maar wilt. Ik stuur Maxime en Alexander dus beide de tweet: ‘’Wat is uw motivatie om zo actief te zijn op twitter? U bent namelijk een van de meest actieve politicus op dit medium.’’. Maxime Verhagen stuurt niks terug. Mischien komt dat nog want hij heeft sinds ik mijn tweet heb gestuurd zelf geen tweet meer geplaatst. Van Alexander Pechtold krijg ik een paar uur later een tweet terug waarin staat: ‘’het is een hele laagdrempelige manier van communiceren!’’.

Jackson & Lilleker (2009) maken onderscheid tussen Web 1.0 en Web 2.0. Twitter behoord tot Web 2.0. Dit betekent dat politici meer informeren, dan dat ze interactie hebben op de nieuwe sociale media. Om te kijken of dit ook zo is bij Alexander Pechtold en Maxime Verhagen bekijk ik hoe ze via twitter communiceren. Ik lees alle tweets die ze de afgelopen twee weken hebben geplaatst. Ten eerst zie ik dat ze beide veel ‘gewone’ Nederlanders een tweet terug sturen als deze een vraag stellen, of een tweet posten met commentaar of lof. De tweets die de twee politici zelf plaatsen gaan over werkzaamheden die ze voor de kamer uitvoeren. Heel soms zit er een tweet tussen die iets over een andere politicus zegt, of commentaar geeft. Echt persoonlijke informatie delen ze niet. Het gebruik van de twee politici is dat ze wel gebruik maken van Web 2.0 en inderdaad zoals Jackson & Lilleker (2009) zeggen, alleen twitteren over politiek gerichte bezigheden.

Een politicus volgen op twitter is erg handig als je op de hoogte wilt blijven van wat er in de kamer gebeurd en wat de politieke ontwikkelingen in Nederland zijn. Zelf ben ik door het volgen van Alexander Pechtold en Maxime Verhagen meer op de hoogte van wat er zich in de politiek afspeelt. Hierdoor ben ik politiek wel wat intressanter gaan vinden en zal ik ze blijven volgen. Om snel alle tweets van alle twitterende politici te lezen ben je bij kamertweets op het juiste adres. Een politici vind het erg leuk om te horen hoe je over hem en zijn partij denkt. Ook persoonlijk contact is mogelijk en handig als je hem iets wilt vragen.  Maar als je wilt weten wat een polictica in zijn prive leven doet, moet je dit toch echt op een andere manier te weten komen. Prive en twitter wordt strict gescheiden.

 

 *De website kamertweets is een soort debatplaats voor politici. Alle tweets van elk twitterend partijlid zijn hierop te volgen. Via twitter kunnen politicie met elkaar het debat aangaan. Zie hieronder een link met een filmpje over de website:

 http://youtu.be/pA3vis01a9U

 

 

Leave a Reply

