Ingetogen twitteraar

Voor de vierde opdracht moeten we een politicus volgen. Ik wilde geen standaard politicus, dus ik volg Jeanine Hennis op twitter sinds ik me aangemeld heb op twitter. Zij is een partijlid van de VVD. Je vindt haar naam geregeld in het nieuws zoals nu over de ID kaart. Jeanine Hennis is niet echt actief op twitter qua boodschappen over haar ideeën of van die van haar partij. Dit had ik wel verwacht. Ik dacht dat ze vaak stellingen of uitspraken zou posten om een discussie te starten of meer haar politieke voorkeur/partij te horen zou brengen. Aangezien dit haar vak is, zou je dit wel verwachten. Je wilt namelijk mensen overtuigen van jouw ideeën en die van jouw partij waardoor je als partij meer volgers krijgt. Af en toe zie ik een berichtje van haar langskomen. Ze doet meer aan statusberichten en ze reageert voornamelijk op berichten van haar volgers. Verder stuurt ze geen links door of post ze foto’s.

Als ik het twitter gedrag van Jeanine Hennis reflecteer op het artikel van Jackson & Lilleker (2009) zou ik haar plaatsen in Web 1.5. Dit omdat volgens Jackson en Lilleker (2009) er twee soorten Webs bestaan namelijk 1.0 en 2.0. Op Web 1.0 wordt alleen informatie geplaatst en vindt er geen interactie plaats. Bij Web 2.0 vindt er wel interactie plaats en is de interactie persoonlijker aangezien de interactieve kant wordt benadrukt. Volgens het artikel maken politici gebruik van een mix van Web 1.0 en 2.0, dus Web 1.5. Web 1.5 is ontstaan omdat politici de nieuwe vorm van communiceren nog niet volledig gebruiken. Jeanine Hennis maakt gebruik van zowel Web 1.0 als 2.0, dus 1.5. Dit omdat zij af en toe berichten/mededelingen post, dus gebruik maakt van Web 1.0, maar daarnaast vindt er veel interactie tussen haar volgers en haar plaats. Dat zie je aan haar antwoorden aan haar volgers. Die interactie tussen haar en de volgers is Web 2.0. Hieruit kun je concluderen dat zij gebruik maakt van Web 1.5.

Ik dacht dat mensen uit de politiek juist erg actief waren op twitter om hun ideeen verder te verspreiden, maar dat is niet helemaal correct. Misschien zijn er andere politici die dat wel doen, maar ik volg die niet. Over Wilders en Rutte hoor je al genoeg in het nieuws, dus daarom vond ik die twee niet interessant genoeg om te volgen. Zo blijkt maar weer dat niet alles vanzelfsprekend is. Zelfs niet in de politiek, maar daar zijn we de afgelopen weken al vaak genoeg achter gekomen volgens mij.

Leave a Reply

