Pechtold: een twitteraar in hart en nieren

Daar gaan we weer! Alweer de vierde blogopdracht! Dit keer over politici op twitter. Ik vind dit weer een heel interessant onderwerp. Politiek interesseert me en daarom is het leuk om te zien hoe actief sommige politici op twitter zijn. En of ze werk en privé gescheiden houden, of dat het door elkaar loopt.

De eerste vraag die ik mezelf stelde was, wie ga ik volgen? Het leek me het leukste om een politicus te kiezen die erg actief is op twitter. Na het nodige speurwerk kwam ik bij Alexander Pechtold (@APechtold), de fractieleider van D66 in de Tweede Kamer. Ik vind hem altijd heel sympathiek en betrokken overkomen, en daarnaast is hij ook een goede spreker en debater. En niet onbelangrijk: hij is een actieve twitteraar. Een goed idee dus om hem te volgen.

Het eerste wat me opviel aan zijn profiel was dat het best zakelijk en professioneel overkomt. Het logo van D66 staat afgebeeld, hij heeft een professionele profielfoto, en zijn functie en website staan duidelijk beschreven. Toen ik daarna door zijn tweets scrolde zag ik dat hij veel interactie heeft met volgers. Volgens mij beantwoordt hij vrijwel elke tweet die naar hem gericht is, op een vriendelijke manier. Verder twittert hij over standpunten van zijn eigen partij, standpunten van andere politici, evenementen waar hij aanwezig is en interessante artikelen. Vaak met een grappige toevoeging. Daarnaast plaatst hij ook veel foto’s en links. Dit doet hij ook vaak op een grappige manier:

@NUnl: ‘Rokers moeten meer zorgpremie betalen’: http://op.nu.nl/qlIsgd” Hoe moeten ze dat nou weer ophoesten… ?

Het wordt ook duidelijk dat hij alleen twittert op professioneel gebied. Hij twittert zelden iets over zijn privé leven. Dit was de enige recente tweet die wellicht over zijn privé leven gaat:

Op de boot naar Texel: uitwaaien ! #tochweerdiemeeuw 🙂 http://yfrog.com/mgex3ttj

Volgens Jackson & Lilleker (2009) creëren Britse politieke partijen een soort middenweg tussen web 1.0 en web 2.0. Het zogenaamde web 1.5. Ik denk dat dit ook wel het geval is bij Pechtold op twitter. Hij geeft aan de andere kant zijn standpunten, daar kunnen mensen niks aan veranderen, maar aan de andere kant staat hij ook open voor discussie en communiceert hij met ze via twitter.

Mijn beeld is alleen maar positiever geworden over Pechtold nadat ik hem ben gaan volgen op twitter. Doordat hij zijn standpunten en visie over van alles op een humoristische manier brengt, komt hij ‘echter’ over. Net als met de celebrity blog heb ik nu het gevoel dat ik dichter bij hem sta en dat ik hem beter ken. Voor Pechtold, en indirect D66, dus een goede manier om zich te profileren bij het stempubliek.

Leave a Reply

