Pechtold gaat los op Twitter

 

De opdracht luidt: volg een politicus op Twitter en observeer zijn of haar activiteiten op deze sociale netwerk site. Aangezien ik nog geen politicus volgde voordat ik begon aan dit vak ben ik eerst op zoek gegaan naar politici die interessant en actief genoeg waren om te volgen.

Op zich genoeg keuze, er zijn meerdere (nep)profielen van politici te vinden op Twitter. Als ik de naam Job Cohen invul bij de zoekopdracht naar personen op Twitter, kom ik verschillende profielen tegen die beweren de echte Job Cohen te zijn. Als ik het juiste profiel heb gevonden valt Job Cohen al af. Zijn activiteit op Twitter is dusdanig laag dat ik met twee zinnen al klaar zou zijn met deze blog.

Pechtold lijkt wat interessanter te zijn. Alexander Pechtold is (bijna) elke dag wel te vinden op Twitter met een en soms meerdere tweets. De tweets zijn grotendeels politiek gericht maar hier en daar mogen we wat proeven van zijn gewone leven waarin hij ook maar een gewone man is. Zo twittert Alexander op 16 september 2011 het volgende:

APechtold      Alexander Pechtold

Minder dan vier uur slaap, maar de sportschool heeft wonderen gedaan!’

Waar D66 voor staat wil hij ook graag laten zien. Vandaag laat hij op Twitter weten:

APechtold      Alexander Pechtold

‘Vanochtend behandeling voorstel om de missie in Libië met drie maanden te verlengen. #D66 is in principe bereid tot steun.’

Pechtold heeft zeker humor en weet zijn tweets op deze manier leuk te houden voor zijn volgers. Zo tweet Pechtold op 27 september 2011 naar zijn volgers:

APechtold      Alexander Pechtold

‘Zodadelijk 15.20 RTL7
“Gesprek met de minister van Financien” … Schrik niet, ik heb geen nieuwe baan !’

Interactie met volgers is er zeker, regelmatig is te zien op zijn Twitter pagina dat hij antwoord geeft op vragen en opmerkingen van volgers. Gezien het aantal volgers van Alexander is de kans wel erg klein dat hij net jouw tweet leest en beantwoordt (Pechtold heeft er bijna 99000). Natuurlijk is het wel het proberen waard en lijkt Pechtold zijn best te doen zoveel mogelijk te reageren.

Het posten van foto’s of video’s lijkt Pechtold niet veel te doen, wel ‘Retweet’ hij af en toe iets van de Twitter van D66 waarin dan weer een link te vinden is. Alexander heeft wel op 25 augustus een foto getweet waarop een eetwedstrijd staat om een kilo vlees binnen een aantal minuten op te eten en dan kans te maken op een televisie. Pechtold laat hierop het volgende weten:

APechtold      Alexander Pechtold

‘Ik word een steeds grotere voorstander van kilo-knaller-tax, zoals voorgesteld in laatste verkiezingsprogramma #D66

In Jackson en Lilleker (2009) wordt gesproken over het Web 1.0 en Web 2.0. Twitter is een duidelijk geval van Web 2.0 waarin er interactie mogelijk is met het publiek en bijvoorbeeld Alexander Pechtold. Pechtold maakt dan ook gretig gebruik van dit zogenoemde Web 2.0 en gaat vaak in discussie met zijn volgers of geeft antwoord op vragen. Ook staat volgens Jackson en Lilleker (2009) Web 2.0 bekend om de optie om bestanden te uploaden, ook Alexander maakt hier gebruik van in de vorm van een foto over bijvoorbeeld die eetwedstrijd. Web 1.0 was meer eenrichtingsverkeer, de mogelijkheid tot interactie was er nog niet. Pechtold laat zien dat deze vooruitgang in Web 2.0 zeer nuttig wordt besteed. Maar volgens Jackson en Lilleker (2009) maken politici gebruik van een middenweg Web 1.0 en Web 2.0 en noemen het dan Web 1.5, dit houdt in dat zij wel gebruik maken van de architectuur van participatie maar minder van de democratische structuur, de politici zijn volgens de auteurs wel overgestapt op Web 2.0 maar geven hun eigen draai eraan om het gemakkelijke en gepaster te maken. Voor Pechtold geldt deze Web 1.5 wel iets minder aangezien er voor hem wel een hoge waarde aan interactiviteit te ontdekken is.

Doordat ik Alexander Pechtold ben gaan volgen op Twitter ben ik wel iets anders naar hem gaan kijken, het lijkt toch of je iemand iets beter leert kennen en deze persoon wat dichterbij komt te staan. Door iemand op Twitter te volgen hoor je vaker een geluid van die persoon en dat maakt toch wel dat je meer betrokken raakt met zo iemand. Echt een fan ben ik nu niet van hem maar ik moet zeggen dat het best leuk is een politici te volgen, iets wat ik voorheen niet had gedacht.

 

Roxanne Steijger

2 Comments on “Pechtold gaat los op Twitter”

  1. leongrevink says:

    Goed uitgebreid stuk! Maar vind je het niet opvallen dat hij eigenlijk met (bijna) elke tweet D66 aan het promoten is? Dus dat het niet zo zeer zijn eigen account is, maar die van hem ‘namens’ D66? Zo komt hij op mij in ieder geval over..

    • johannesbloemendaal says:

      Volgens mij wordt web 1.5 daar ook voor gebruikt volgens de literatuur dan, het promoten van je partij.


Leave a Reply

