Pechtold vs. Wilders

Voor de 4e opdracht van het vak Sociale Media was het de bedoeling om een politicus, of meerdere, te volgen op Twitter. Ik ben zelf niet heel geïnteresseerd in politiek, niet omdat ik politiek onzin vind maar meer omdat ik de manier van ‘regeren’ niet juist vind. De informatie over politiek beperkt zich bij mij toch het voorpagina nieuws van de kranten. Ik heb dan ook geen ‘favoriete’ politicus die ik graag zou willen volgen op Twitter. Ik heb mijn keuze gebaseerd op degene die volgens mij het meest op Twitter zullen plaatsen. Daarom heb ik voor dhr. A. Pechtold en dhr. G. Wilders gekozen.

Pechtold is een actieve twitteraar. Wat meteen opviel is dat Pechtold veel mensen beantwoordt, of reageert op andere mensen hun tweets. Zo liet een volger van Pechtold weten dat hij het interview dat Pechtold heeft gegeven aan JFK Magazine een goed interview vond. Pechtold heeft deze tweet beantwoord met ’Dank!’. Wat een andere opvallende beantwoording was, was op Geert Wilders. Wilders tweette het volgende: ‘Drukke dag vandaag. Kamer eindelijk terug van reces, start nieuwe politieke seizoen. Wordt spannend jaar! En ben ook nog jarig vandaag :-)’. Waarbij Pechtold twitterde: ‘Gefeliciteerd!’. Wat een vriendelijke sfeer daar op Twitter, kunnen ze in de Kamer nog wat van leren. Naast dit soort persoonlijke tweets, is hij ook erg bezig met het promoten van de standpunten van D66. Een voorbeeld hiervan: ‘D66 wil deze kabinetsperiode langzaam starten met verhogen AOW-leeftijd. Stap voor stap, eerlijk voor alle generaties en levert nu geld op!’.

 Geert Wilders daarentegen is niet zo actief op Twitter. Zo om de paar dagen post hij een tweet. Maar als hij dat doet, doet hij dat dan ook met de bekende ‘Wilders-stijl’: hij neemt geen blad voor zijn mond. Een typische Wilders tweet: ‘Dubbelhartig en hypocriet: Westen veroordeelt regime Syrie, steunt rebellen Libië, maar zwijgt over barbaarse schurkenstaat Saoedi-Arabië!’. Zoek ik even wat verder op zijn pagina naar spraakmakende tweets, kom ik dit tegen: ‘Vanavond naar musical Mary Poppins geweest in Circustheater Scheveningen. Erg leuk!’. Ja, meneer Wilders is ook maar een (echt) mens.

 Jackson & Lilleker (2009) bespreken in hun artikel Web 1.0 en Web 2.0. Volgens hun artikel behoort Twitter tot Web 2.0. Dit betekent dat politica meer informeren, dan dat ze interactie hebben op de nieuwe sociale media. Geert Wilders is duidelijk alleen een informant op Twitter, hij deelt veel van zijn standpunten, samenhangend met de PVV, met zijn volgers. Er is geen interactie tussen hem en andere twitteraars. Je kan dus ook wel zeggen dat Wilders gebruik maakt van Web 1.5, een tussenweg tussen Web 1.0 en Web 2.0. Hij participeert wel op een sociale media, maar houdt zich weinig bezig in de omgang met andere op die sociale media. Pechtold daarentegen is een stuk actiever in de omgang met andere twitteraars. Hij post zowel zijn standpunten als persoonlijke dingen, in een redelijk gelijke verhouding. Pechtold maakt dan ook gebruik van Web 2.0.

Mijn mening tegenover de twee heren is niet verandert. Ik snap dat mensen door Twitter het idee krijgen mensen beter te leren kennen door de tweets die zij posten, maar bij deze politici heb ik dat niet. Ik voel mij ook niet meer betrokken bij hun ideeën. Geert Wilders is wel een interessant persoon om te volgen. Ondanks dat hij niet veel tweet, wanneer hij dit doet is het wel een duidelijk statement. Misschien zou het voor de politiek een goed idee zijn om zich meer op de sociale media te begeven, meer interacteren en zo meer mensen bereiken om meer aandacht te krijgen voor bepaalde standpunten en meer steun.

One Comment on “Pechtold vs. Wilders”

  1. fleurw says:

    Ik denk ook wel dat het goed is voor de politiek om zich meer op sociale media te begeven. Je kunt zo een groot publiek bereiken en je kunt ook vaststellen wat er onder het publiek speelt, waar je als politicus dan weer op in kunt spelen. Ik denk dat politici zo veel voordeel uit sociale netwerksites als twitter kunnen halen. Maar dan moeten de meeste politici, zoals Wilders, wel iets actiever worden. Maar of ze daar tijd voor hebben..


Leave a Reply

