Politican_assignment

Politician_assignment

Voor deze opdracht heb ik gekozen om Annemarie Jorritsma te volgen. Zij is tevens ook burgemeester van Almere(niet tot ieders genoegen..).
Annemarie is wel behoorlijk actief op Twitter. Haar updates gaan meestal over politieke aangelegenheden, maar deels ook persoonlijk(of gedeelt persoonlijk/politiek!). Ze heeft het bijvoorbeeld over een reünie van Paars. Opvallend vind ik haar foto’s. Ze heeft 2 foto’s, met in de hoofdrol haar hond. Op de foto’s is zij zelf ook te zien daarentegen (1 maal haar voet, denk ik.., en 1 maal haar gezicht). Deze honden hebben blijkbaar een belangrijke functie in haar leven. Ze heeft tenslotte van gemeentegeld een enorme marmeren trap laten aanleggen, precies bij haar huis, zodat ze fijntjes de dijk over kan om de honden uit te laten. Natuurlijk kan ik nog veel meer punten over haar naar boven halen, zoals een illegale waterpompinstallatie onder haar huis, maar dat doe ik niet. Hier heeft ze het tenslotte ook niet over in haar Tweets. Wat wel opvalt in haar Tweets is dat ze ook op personen(volgers) reageert. Dat is dan wel te waarderen natuurlijk.
Ze gebruikt haar Twitter account vooral voor politieke en publieke doeleinden. Je ziet eigenlijk geen persoonlijke Tweets. Ze komt wel betrokken over op Twitter, zoals ze bijvoorbeeld het volgende plaatst:
“Jongens allemaal even Aliyah stemmen via de sms op 3131 ze was wederom helemaal top!”

Om het Twitter gedrag van Jorritsma te koppelen aan Jackson & Lilleker (2009) kan ik opnieuw uitgebreid gaan bespreken wat die theorie inhoudt, maar dat doe ik niet. Anderen op dit blog hebben dat al gedaan, dus ik kom meteen tot de kern. Jorritsma zit op het niveau van Web 1.5, in de woorden van Jackson & Lilleker (2009). Er ontstaat geen echte nieuwe informatie uit haar Tweets, maar er is wel sprake van interactie. Haar Twitter gedrag nodigt daar ook wel toe uit, en ze gaat zelf ook in op Tweets van anderen.

Al met al ben ik van Jorritsma als burgemeester niet onder de indruk, maar als Twitteraar wél.

Leave a Reply

