Politici op Twitter

Voor dit opdracht moeten we over onze ervaringen in het volgen van een politici op Twitter schrijven. Wat waren de tweets van hem of haar afgelopen week? Hoe vaak was diegene actief? Hier gaan we dan.

Ik volg ongeveer 8 mensen op Twitter waarvan twee politici. Ik heb gekozen voor Jan kees de Jager (@JCdeJager) en Geert Wilders(@geertwilderspvv). Beide politici zijn verschillend in hun opvattingen en karakters maar ze zijn wel redelijk actief op Twitter. Geert Wilders heb ik gekozen vanwege zijn extreme uitspraken en aparte overkomen. Wat me opvalt is dat Geert Wilders gemiddeld om de 3 dagen een tweet plaatst. Ik zie verder geen interactie met zijn volgers. Dit zal vast te maken hebben met het voorkomen van spam. Wilders plaatst af en toe links bij zijn tweet om de boodschap te verduidelijken. Verder is het opvallend dat Wilders bij zijn laatste 3 tweets een aanval opent op Burgemeester van Den Haag vanwege een incident waarbij een homostel vermoedelijk zou zijn weggepest.  Dat zijn 3 tweets over zelfde onderwerp in dezelfde dag.

Het volgen van de Jager vond ik ook interessant omdat hij minster van financiën is en tegenwoordig is er veel nieuws over Griekenland, economische crisis, Prinsjesdag etc. De Jagers plaatst net als Wilders ongeveer om de 2 dagen een tweet. Wat opvalt is dat hij op 20 september op Prinsjesdag maar liefst 17 tweets heeft geplaatst, een record vergeleken met andere politici. Dit verklaart waarom onze minister van Financiën tijdens de algemene beschouwingen altijd met zijn smartphone aan het spelen is. Verder maakt de Jager gebruik van foto’s en link naar zijn blog.

Twitter laat naar mijn mening politici dichterbij hun volgers en kiezers brengen. Dit komt overeen met de strategieën besproken in Jackson & Lilleker (2009) waarin word gesteld dat de nalatenschap van Web 2.0 politici in staat stelt om hun uitingen, statements en hun standpunten op een persoonlijke op de gewone burgers over te brengen. Mijn evaluatie van deze twee politici na het volgen van hun op Twitter is enigszins veranderd. Ze komen meer persoonlijk en intiemer op mij over. Is dit echt de kracht van Twitter of doen ze zich anders voor?

 

Leave a Reply

