Politician Assignment

Ik ben niet buitengewoon geïnteresseerd in politiek maar omdat ik elke ochtend het nieuws kijk ben ik toch wel op de hoogte van wat er zich allemaal afspeelt in de politiek. Voor dit vak ben ik 3 politici gaan volgen. Namelijk: Mark Rutte (@MarkRutte), Geert Wilders (@GeertWilderspPVV) en Jan Kees de Jager (@JCdeJager).

Over Mark Rutte kan ik een kort verslag doen, hij heeft in 3 weken niet 1 x een tweet geplaatst, er viel dus niet echt veel te volgen. Zijn laatste tweet bleek van 31 maart.

Geert Wilders was wel wat actiever. Die plaatste redelijk regelmatig een tweet. Dit waren voornamelijk tweets met betrekking tot actuele politieke agendapunten. Zo nu en dan tweet hij een link. Hij heeft geen privézaken getweet, het heeft allemaal betrekking op de politiek en zijn redelijk serieus. Hij neemt in een van zijn tweets wel zichzelf op de hak. Hij heeft deze namelijk getagd met #doeeensnormaalman. Dit kan ik wel waarderen, hoewel ik het met het overgrote deel van wat hij tweet niet eens ben en vind dat hij onderscheid zou moeten maken tussen probleemjongeren en niet alles kan afschuiven op “allochtonen”. Ik ben van mening dat er ook een groot aantal autochtone jongeren zorgen voor problemen. Mijn mening over Wilders is dan ook niet veranderd. Er vind geen interactie met andere twitteraars plaats. Dit komt overeen met wat Jackson & Lilleker hebben gevonden, Wilders doet aan informeren en is niet uit op interactie.

Het leek mij ook interessant om Jan Kees de Jager te volgen, in verband met de problemen die er momenteel zijn met betrekking tot Griekenland. Ik ben erachter gekomen dat De Jager een erg actieve twitteraar is. Soms zelfs tijdens vergaderingen. Dit laatste vind ik niet kunnen. Er zijn grote economische problemen en dan zit de minister van financiën gewoon te twitteren. De Jager twittert, net als Wilders, voornamelijk over politieke zaken en zijn agenda. Hij twittert niet over privézaken. Ik ben echter niet veel wijzer geworden over de stand van zaken met betrekking tot Griekenland, hierover twittert hij niets. Hij tweet ook af en toe een link, voornamelijk naar zijn eigen blog. Er vind erg veel interactie plaats met andere twitteraars. In dit opzicht sluit het dus niet helemaal uit bij de bevindingen van Jackson & Lilleker (2009), De Jager is namelijk wel degelijk uit op interactie en probeert zoveel mogelijk tweets te beantwoorden.

Ik ben van mening dat het goed is dat politici niet over privézaken twitteren. Ze hebben toch een soort voorbeeldfunctie en een grote verantwoordelijkheid. Een groot deel van hun beroep berust op het feit dat mensen ze bekwaam achten en dat ze een serieuze rol vervullen. Als we bijvoorbeeld zouden kunnen lezen dat De Jager ruzie heeft gehad met zijn partner over iets onzinnigs schaad dit toch zijn reputatie als serieus persoon. Ik vind dat er een zekere afstand moet zijn tussen politici en burgers. Ik vind het wel een goede ontwikkeling dat we door het web makkelijker in contact kunnen komen met politici om bijvoorbeeld om opheldering van bepaalde zaken te vragen. Maar ik vind het van belang dat privé en zakelijk gescheiden wordt gehouden, met name als het om de bestuurders van het land gaat.

Leave a Reply

