‘Politicians and Twitter’

De afgelopen weken heb ik  Mark Rutte ‘gevolgd’. Bij het doorlezen van de opdracht van deze week, kwam deze naam als eerste bij mij op. Mijn ervaringen met het volgen van deze politici zijn de volgende:

Mark Rutte

Mark Rutte is de Minister-president van Nederland. Verder is Rutte ook de minister van Algemene Zaken. Bij het volgen van Mark Rutte stuitte ik gelijk al op een ‘probleem’. Wanneer je Mark Rutte wil gaan volgen, heb je de keuze uit vier mogelijk te volgen ‘accounts’. Een ‘account’ met maar liefst twee ‘tweets’, in de eerste ‘tweet’ wordt je aangestuurd om het officiele ‘account’ van de @MinPres te ‘volgen’. De tweede ‘tweet’ luidt als volgt: ‘Voor nieuws rondom de VVD, andere Kamerleden of mij raad ik jullie aan @VVD te volgen. Mark Rutte’. Is hier al sprake van het zogenaamde, ‘van het kastje naar de… ?’

De ‘tip’ in de tweede ‘tweet’ heb ik links laten liggen, omdat ik enkel en alleen Mark rutte wilde volgen. Op de ‘tip’ in de eerste ‘tweet’ ben ik echter wel ingegaan, hierna ben ik dus ook @MinPres gaan ‘volgen’. Het eerste dat mij direct aan dit ‘account’ opviel was de volgende regel tekst: ‘Dit is het officiële Twitter-kanaal van de minister-president, bijgehouden door de Rijksvoorlichtingsdienst’. Na het lezen van deze tekst, verwachtte ik alleen maar ‘politiek- correcte tweets’ te lezen. Ik kwam niet bedrogen uit. Het @Minpres ‘account’ bevat veel formele ‘tweets’. ‘Tweets’ waarin de activiteiten van Mark Rutte, als een soort ‘formeel vastgelegd’ zijn. De ‘tweets’ bevatten geen emoties, gedachten of gevoelens van Mark Rutte zelf. Ik vind dit erg jammer, want zo leer je Mark Rutte zelf ook niet goed kennen. Je komt er zo bijvoorbeeld nooit achter wat Mark Rutte bezig houdt. Wat doet hij in zijn vrije tijd? Verder verwijzen bijna alle ‘tweets’ naar foto’s en video’s over persconferenties en het bezoeken/ontvangen van ‘hoge’ gasten. De interactie met ‘mede-twitteraars’ is gering. Wel viel de volgende ‘tweet’ mij op: Heeft gisteren vragen van twitteraars over de kabinetsplannen beantwoord in een video. Hier terug te zien: http://is.gd/6XaeEb #vraagaanMP. Dit zorgt bij mij wel voor een enigzins gevoel van ‘gehoord worden’.

Het derde ‘account’, Mark Rutte Dagboek, heeft de volgende ondertekst:

‘Origineel! dagboek twitter account van Mark Rutte, Minister President van Nederland’.

Naar mijn mening is het bijhouden van een soort dagboek een goed idee voor een politici, zodat zij de ‘gewone mensen’ een kijkje in hun leven kunnen gunnen. Helaas wordt dit dagboek niet elke dag door Mark Rutte bijgehouden. Op 22 september verscheen ineens de volgende gevatte ‘tweet’: ‘OK, ik ga weer 1 of 2 keer per week m’n dagboek updaten. Hoop de tijd te vinden nu ik schijnbaar ook een dwergpoedel moet uitlaten’. Hoop dat Mark Rutte zich hieraan houdt…

Het vierde en laatste ‘account’ was de meest interressante. Dit ‘account’ verteld wat meer over de persoon Rutte. Zo volgt Rutte onder andere de ‘twitter-accounts’ van De wereld draait door en Evers staat op. Dit ‘account’ is een wat ‘losser account’ met meer persoonlijke ‘tweets’. Wel vind ik sommige ‘tweets’ misschien iets te ‘los’. Neem bijvoorbeeld de volgende ‘tweet’: ‘

O ja, fijn. ‘Je hebt geen tijd voor me, dus voel ik me genoodzaakt om onze relatie te beëindigen.’ Kan er ook nog wel bij!
 
Ik vraag mij zelf af of een politici zulk soort persoonlijke informatie wel moet delen…
 
Na het volgen van Mark Rutte op Twitter kan geconcludeerd worden dat Mark Rutte GEEN fanatieke twitteraar is. Verder bevatten zijn (of door anderen gepubliceerde) ‘tweets’ weinig tot geen persoonlijke informatie, waardoor het lastig is om de persoon Rutte beter te leren kennen.
 
Na het volgen van Mark Rutte is het nu tijd om mijn bevindingen aan de literatuur te koppelen. De eerste drie ‘accounts’, hierboven beschreven, vallen naar mijn mening onder de term ‘Web 1.0’. Bij deze ‘accounts’ is er sprake van ‘eenrichtingsverkeer’. Er vind bijna tot geen interactie tussen ‘mede-twitteraars’ plaats. Ook beslaan de ‘tweets’ vrijwel alleen formele en onpersoonlijke informatie. Dit integenstelling tot het ‘vierde en laatste ‘account’. Hier bevatten de ‘tweets’ meer persoonlijke informatie en vind er enigzins interactie plaats. Het is naar mijn mening echter niet genoeg om het vierde ‘account’ in te kunnen delen onder de term ‘Web 2.0’.
Leave a Reply

