Politiek assignment

Een assignment over politici en Twitter… Ik had al niks met Twitter, maar om nou politici te volgen op Twitter vind ik al helemaal niks.. Maargoed voor deze assignment heb ik besloten een paar politici te volgen, namelijk:

Geert Wilders en Alexander Pechtold. Niet omdat ik op een van hen gestemd heb, maar gewoon omdat ik dacht dat ik wel interessante dingen zou zien.

Het valt mij op dat Alexander Pechtold veel tweet over politiek, maar ook over persoonlijke dingen zoals vakantie of vaststaan in de file. Ook reageert hij veel op tweets van volgers. Wat ook opvalt bij Pechtold is dat hij zelfs foto’s op Twitter zet, niet alleen foto’s van zijn werk maar ook meer persoonlijke foto’s (zoals vakantiefoto’s) enzovoort. Pechtold heeft veel volgers en volgt zelf ook andere mensen.

Geert Wilders daarentegen heeft vrijwel geen persoonlijke tweets en 0 foto’s, al zijn tweets gaan over politieke zaken en zijn mening daarover. In tegenstelling tot Pechtold volgt hij zelf niemand, maar heeft meer volgers. Ook reageert hij nooit op berichten van volgers.

Mijn observaties heb ik gelinkt aan het artikel van Jackson & Lilleker(2009), zij beschrijven in hun artikel Building an Architecture of Participation? Political Parties and Web 2.0 in Britain de twee soorten Webs. Web 1.0 is enkel een plek om informatie te plaatsen. Web 2.0 daarentegen is een veel persoonlijkere plek, hier kan interactie tussen mensen plaatsvinden.  In dit opzicht vind ik dat Pechtold vooral aan Web 2.0 doet en Wilders vooral aan Web 1.0. Pechtold heeft veel interactie met anderen terwijl Wilders’ Twitter meer een informatieplek is voor zijn ideeën.

One Comment on “Politiek assignment”

  1. midjavhulsen says:

    Ik heb Geert Wilders niet gevolgd, maar je constateringen over Pechtold, daar kan ik mee instemmen. Leuk dat hij ook persoonlijke dingen tweet en reageert op mensen, dat maakt het ook geloofwaardiger.


Leave a Reply

