Politiek en Twitter: goede combinatie?

Toen ik de opdracht in handen kreeg om een politieker te volgen via Twitter moest ik niet lang twijfelen wie ik wilde volgen: Barack Obama! Hij is de machtigste persoon, en politieker van Amerika op dit moment, dus waarom zijn activiteiten volgen? Het leek me erg interessant.

Toen ik zijn tweets aan het lezen was, merkte ik meteen dat het vaak geen persoonlijke tweets waren. Het werd duidelijk in naam van gezegd. Later, merkte ik dat er onder zijn naam stond geschreven dat zijn Twitteraccount wordt beheerd door zijn campagneteam. Wel staat er soms ‘-BO’ achter, wat inhoudt dat hij het zelf schreef. Interessant, dus ik ging meteen de verschillen in deze twee tweets analyseren!

Tweets van zijn campagneteam: “Let President Obama know you’ve got his back in asking the wealthiest Americans to pay their fair share in taxes.OFA.BO/c6BaCm“, “President Obama joins a roundtable with voices of the Latino community. Watch live:http://wh.gov/live“, “Have you checked out our new #Obama2012 water bottles?http://OFA.BO/CacPYs“.

Dit resultaat had ik niet verwacht, want ze tweeten niet enkel over serieuze politieke issues of campagne informatie. Ze ondersteunen zijn campagne ook wel actief, maar ze ‘promoten’ Obama ook op een persoonlijkere manier. Tweets over ‘Obama waterflesjes’ of ‘t-shirten van Obama’,… Het viel me ook op dat ze niet enkel tekst posten maar ook erg veel links en soms ook foto’s van events. Tweets die eindigde met ‘-BO’ heb ik niet gevonden de afgelopen weken… Daar ben ik wel wat teleurgesteld in. Ik kan dus besluiten dat Obama zelf nooit of toch amper zelf tweet. Zijn politiek leven zal al druk genoeg zijn!

Als ik zijn interactiegedrag vergelijk met het artikel van Jackson en Likkeler (2009), waarin men twee soorten Webs beschrijft, namelijk Web 1.0 en Web 2.0. Het eerste is gekenmerkt door eenrichtingsverkeer. Men plaats dus enkel informatie zonder dat er verder sprake is van interactie. Web 2.0 anderzijds, houdt wel interactie in. Het komt dus ook persoonlijker en intiemer over. Wel is er volgens het artikel vaak sprake van een combinatie van beide Webvormen, Web 1.5 genaamd.

Barack Obama zou ik het best plaatsen tussen Web 1.0 en 1.5. Zijn team tweet vaak en heel af en toe is er even interactie maar het is eerder zelden. Toch ontstaat er een soort artificiële vorm van interactie door mensen te benaderen over erg alledaagse dingen, zoals het waterflesje van Obama of de shirt. Ze proberen op die manier een lagere drempel tussen zijn fans en hemzelf te creeëren. Het persoonlijke niveau wordt dus geprikkeld maar echt interactie kan je het niet noemen.

Over het algemeen had ik meer verwacht van Obama, aangezien ik vorig jaar artikels heb gelezen in de krant die vol lof waren over zijn sociale mediaactiviteiten op Faceboo, Twitter etc met betrekking tot zijn campagne. Ik had er meer van verwacht, want ze doen niet eens moeite om ,het te laten overkomen dat de tweets van hemzelf zijn. Het staat zelfs nadrukkelijk onder zijn naam. Maar ik blijf die machtige man wel nog in de gaten houden! 😉

One Comment on “Politiek en Twitter: goede combinatie?”

  1. charissaserena says:

    Leuk dat je voor Obama hebt gekozen! Volgens mij ging grotendeels ervan uit om een Nederlandse politicus te volgen terwijl dat helemaal niet perse hoefde. Eigenlijk niet verbazingwekkend dat zijn campagneteam zijn Twitter account beheert, eigenlijk wel een ‘fijn’ idee dat de president van Amerika met andere zaken bezig is dan Twitter.


Leave a Reply

