Twitter; politiek correct?

‘’Even wat politieke helden opzoeken voor de nieuwe blog opdracht #VUSM’’

 Zo twitterde ik een aantal dagen geleden. Nou, helden wil ik het niet echt noemen, maar ik heb wel een aantal politici weten te strikken. Onze minister-president mag natuurlijk niet ontbreken, dus dat is de eerste die ik opzoek: Mark Rutte. Volgende op mijn lijstje is misschien wel de meest besproken politici van ons kikkerlandje: Geert Wilders. Gevonden! Nou naar aanleiding van een aantal spannende debatten van afgelopen weken zoeken we ook maar de politici die het meest de grond is in geboord op: Job Cohen. En om vervolgens de klus te klaren en me niet alleen te richten op de zielige politieke toestand van Nederland gooi ik er ook maar een internationale superster tegen aan: Obama.

 Nou, nu ik mijn mannen verzameld heb kan ik aan het werk. Heel erg jammer dat ik via Twitter niks persoonlijks te weten kom over geen van allen. Om te beginnen Rutte. Vooral officiële tweets: persconferentie dit, vergadering dat (ook veel links naar dit soort bagger). Er is wel een goede interactie met kiezers en/of andere twitteraars. Er kunnen namelijk vragen ingestuurd worden die hij dan beantwoord. Hoewel Cohen in het geheel niet echt actief is op Twitter heeft hij veel contact met twitteraars. Ik zie hem veel antwoord geven op tweets die aan hem gericht zijn. Verdere tweets gaan over wanneer hij waar te zien.Door naar mijn volgende man (ik heb het er maar druk mee): meneer Wilders. Hoewel hij geen contact heeft met twitteraars via deze sociale media is hij toch mijn favoriet. Ook zijn tweets gaan alleen maar over politiek en hebben geen persoonlijke inhoud, maar hij twittert met veel enthousiasme. Zo tweet hij bijvoorbeeld: ‘’drukke dag vandaag. Kamer eindelijk terug van reces, start nieuwe politieke seizoen. Wordt spannend jaar! En oja ben ook nog jarig vandaag J’’. (Dat laatste dan toch nog een beetje persoonlijk?!). Naar mijn mening is hij ook de enige die via Twitter andere politici, zoals onze minister president, ‘’aanvalt’’. ‘’Geen woorden maar daden. Rutte moet niet alleen roepen dat landen uit de euro moeten, maar Grieken er NU uitzetten!’’. Misschien is dit niet de slimste manier om dit te doen.

 Ook onze internationale vriend Obama doet het niet veel anders. Hij is veel campagne aan het voeren voor de verkiezen in 2012 en dat is op zijn Twitter ook ruimschoots te zien. Geen persoonlijke dingen, alleen maar links naar marketing materiaal, persconferenties en dat soort troep. Het valt me best tegen van deze politici dat ze Twitter alleen als ‘’wapen’’ gebruiken. Misschien is het beter als ze een kijkje geven in hun dagelijks leven zodat ‘’wij, gewone mensen’’ ons meer verbonden voelen met onze leiders.

 Als ik mijn bevindingen koppel aan het onderzoek van Jackson & Lilleker (2009) zie ik overeenkomsten, maar ook verschillen. Zij hebben het over dat politici eigenlijk voor zichzelf een web 1.5 ontwikkelen. Dit is een hybride vorm van web 1.0 en web 2.0 waarbij sociale media een architecture of participation hebben gecreëerd. De mogelijkheid om informatie te delen, netwerken te creëren en waarbij interactie bestaat. Vooral dit laatste, de interactie, zien we terug bij Rutte en Cohen die veel in contact zijn met hun twitteraars. Eigenlijk zien we dit helemaal niet bij Wilders of Obama. Volgens Jackson & Lilleker gebruiken politici sociale media sites om een indruk te vormen naar het publiek toe en gebruiken het niet als informele democratie. Dit zien we eigenlijk bij alle vier, aangezien alle heren Twitter gebruiken om te melden wanneer ze waar te zien zijn en wat hun standpunten zijn over bepaalde issues. Dit betekent dus nog een ‘’wapen’’ (zoals ik net al zei) voor promotionele en marketing doeleinden en weinig persoonlijke informatie.

 Jammer heren, jullie stellen mij teleur!

P.S. Notitie aan mezelf: welke van deze Twitter profielen zijn nep en welke zijn echt? We nemen het maar met een korreltje zout allemaal.

Leave a Reply

