Twitterende minister

Jan Kees de Jager, minister van Financiën en lid van het CDA, is een politicus die veel in het nieuws komt. Mede dankzij de financiële problemen in o.a. Griekenland en Prinsjesdag duikt hij in veel programma’s op en wordt er veel over hem gesproken en geschreven. Enkele maanden geleden werd naar buiten gebracht dat deze minister een relatie heeft met een man. Het werd een veel besproken onderwerp. Het had echter niks met zijn werk te maken. Ik ben benieuwd of deze politicus open is over zijn privéleven of dat het bij dit ene moment gebleven is. Daarom besloot ik om hem te volgen op Twitter en hem op te zoeken op Facebook.

Op Facebook is hij wel te vinden, maar niet met een persoonlijk profiel. Er is enkel wat informatie op te vinden wat van de website Wikipedia.nl afkomstig is. Op Twitter is hij echter vrij actief. Soms plaatst hij meerdere tweets per. Soms last hij af en toe een ‘rustpauze’ in en zijn er een week geen tweets geplaatst. Alle tweets die hij publiceert gaan over werk. Zo zijn er tweets over de interviews die hij gaat geven (over zijn werk), over feiten met betrekking tot de financiën van Nederland en over de vergaderingen die hij heeft. Ook plaatst hij af en toe een link die doorverwijst naar zijn eigen blog op de website van de rijksoverheid. Deze blogs gaan echter ook weer over werk. Over zijn privéleven en wat hij gaat doen nadat hij de werkdag heeft afgesloten is niets te lezen.

Jackson en Lilleker (2009) concluderen in hun artikel over politici en het Web 2.0 dat politici en politieke partijen sociale media voornamelijk gebruiken om mensen te informeren. Interactie met andere gebruikers vindt niet of nauwelijks plaats. Voor Jan Kees de Jager gaat deze conclusie niet op. Wat mij opvalt, kijkend naar zijn Twitterpagina, is dat hij veel reageert op vragen en opmerkingen van zijn volgers. Deze vragen lopen uiteen van ‘@JCdeJager – Goedendag meneer de Jager, ik zou graag willen weten wat het budget voor 2012 is in Nederland?’ tot  ‘@jcdejager Johannis Cornelis?’. Op beide soorten vragen geeft de minister gepaste antwoorden (namelijk op deze twee vragen: ‘@kamaran4 257,4 miljard, uitgaven van het Rijk’ en ‘@Djeek Jan Cornelis is mijn doopnaam. Roepnaam Jan Kees’. (Dus toch nog een beetje privégegevens). Ook heeft hij via Twitter contact met een paar van zijn collega’s. Zo gaan er enkele tweets heen en weer tussen Jan Kees de Jager en Diederik Samsom van de PvdA. Hier kwam ik overigens een opvallende tweet tegen: @diederiksamsom Ik mag je niet meer antwoorden op Twitter van je eigen fractiegenoot….maar ik heb hetzelfde gezegd als Plasterk tav Fi-Gr. (Helaas heb ik niet kunnen ontdekken hoe deze opmerking tot stand is gekomen.)

Jan Kees de Jager gebruikt zijn Twitteraccount dus om te informeren, maar ook voor interactie met zowel collega’s als met de ‘gewone burgers’. Hij staat open voor vragen van de kiezers en beantwoord deze ook naar behoren. Deze vragen zijn gerelateerd aan werk en zijn privéleven. Hierdoor komt de minister sympathiek over. Toch is mijn indruk van deze man niet heel erg veranderd. Voordat ik hem ging volgen op Twitter vond ik hem altijd wel al een sympathieke uitstraling hebben. Door zijn tweets wordt deze indruk dus alleen maar sterker gemaakt. En dat hij verder uit zichzelf niet zo veel openbaar maakt over zijn privéleven vind ik geen punt. Werk en privé gescheiden houden, zo erg is dat niet!

2 Comments on “Twitterende minister”

  1. cduivenvoorden says:

    Ik denk dat hij er zeer bewust voor heeft gekozen zijn privéleven niet op Twitter te zetten door de ophef die er onstond dat hij een relatie heeft met een man! Verder een goede blog!

  2. fleurw says:

    Ik denk inderdaad dat hij een hoop ophef wil voorkomen. Ergens begrijp ik het wel dat weinig politici over hun privéleven berichten. Ze willen vaak toch een beetje professioneel overkomen en werk en privé gescheiden houden. Toch vind ik het wel jammer dat er weinig over hun privélevens wordt bericht; dat lijkt mij een stuk leuker om te lezen dan al die politieke kwesties. Ik denk dat tweets over de privélevens van de politici misschien ook wel het beeld kunnen veranderen dat mensen over hen hebben, maar of dat is wat de politici willen…


Leave a Reply

