Web 1.5 @geertwilderspvv

Hoera! Nog meer Twitterpret! Voor deze vierde opdracht werden wij allemaal geacht een paar weken lang een politicus op Twitter te volgen, en deze Tweets dan te analyseren aan de hand van Jackson & Lillleker (2009). En – volgens mij als 90% van deze groep studenten – ik heb er voor gekozen om Geert Wilders te volgen (buh, Alexander Pechtold).

Oké, eerlijk gezegd wilde ik oorspronkelijk interessant doen en Job Cohen volgen, maar meneer Cohen bleek nauwelijks te twitteren, en dus niet echt Blogmateriaal waardig. Geert Wilders daarentegen vind ik – voor een drukbezette politicus – nog een behoorlijk aardige twitteraar. Met een gemiddelde van net geen tweet per dag (0,6? 0,7?) houdt hij zijn volgers nog wel redelijk bezig. Zijn tweets zijn over het algemeen een combinatie van een politieke boodschap, verpakt in een persoonlijke jasje; “Net Helmond bezocht. Bewoners die last hebben van Marokkaans straatterreur moeten eindelijk serieus genomen worden. Tuig moet van de straat!” etc. etc. Het is dan ook niet moeilijk om Geert in een bepaald straatje te plaatsen, kijkende naar Jackson & Lilleker (2009). Jackson & Lilleker beschrijven in hun artikel Building an Architecture of Participation? Political Parties and Web 2.0 in Britain twee soorten Webs. Web 1.0 wordt simpelweg gezien als een plek om informatie op te plaatsen, terwijl 2.0 wordt gezien als een wat persoonlijkere plek, de plek die de wat menselijke en interactieve kant benadrukt. Geert Wilders lijkt mij hier dan ook (zoals boven beschreven) een combinatie van 1.0 en 2.0; zijn boodschappen zijn eigenlijk 1.0, maar hij weet ze te brengen alsof het 2.0 is, en dat is in mijn ogen een hele slimme aanpak – mocht hij dit inderdaad als een soort imagotweets zien. Misschien denkt Geert wel helemaal niet zo veel na over zijn tweets, en twittert hij gewoon dat wat hem aan het hard ligt – zijn werk – zonder daarbij daadwerkelijk te beseffen dat hij zijn werk twittert. Maar eerlijk gezegd klink dat iets te goedhartig en naïef.

Misschien kan ik nog een leuk derde alineatje besteden aan Barack Obama (geen onderdeel van de opdracht, ik was gewoon nieuwsgierig naar zijn tweets!). Obama twittert namelijk zelf niet, blijkbaar. “This account is run by #Obama2012 campaign staff”, en naïef als ik was leek het me wel leuk om die ook toe te volgen aan mijn volgenden. Maar dat was dom. De tweets van Obamas campaign staff zijn namelijk OERSAAI. Nauwelijks menselijke boodschappen. Niet eens persoonlijke tweets. Puur en alleen het berichten van de nieuwsberichten die betrekking hebben op Obama. “President Obama joins a roundtable with voices of the Latino community. Watch live: http://wh.gov/live“. Leuk voor de politiekelingen onder zijn volgers, nutteloos voor mij. Web 1.0 op z’n puurst, Twitter op z’n saaist!

Leave a Reply

