Welke politicus twittert zelf?

Sinds ik stemgerechtigd ben stem ik al op D66. Eerst deed ik dat omdat mijn ouders dat ook doen, maar nu ben ik er achter dat ik het qua standpunten ook het meest met deze partij eens ben. Als eerste politicus ben ik daarom Alexander Pechtold gaan volgen, daarna ben ik Barack Obama gaan volgen. Er bestaat een groot verschil tussen deze twee politici. De een is partijleider van een middelgrote politieke partij in Nederland en de ander is president van (nog wel) het meest invloedrijke land ter wereld.

Ik was bang dat de tweets van Obama niet door hemzelf zouden worden geplaatst en deze angst bleek gegrond. Er staat zelfs op zijn twitterpagina:

“This account is run by #Obama2012 campaign staff. Tweets from the President are signed -BO.”

Waarschijnlijk is er een heel team verantwoordelijk voor de tweets die geschreven worden vanuit Obama. Het contrast met de twitteraccount van Pechtold is dan ook erg groot. Hij schrijft duidelijk zijn eigen tweets en dat maakt het een stuk interessanter dan Obama’s berichten. Pechtold is bovendien bijzonder actief op twitter.  Hij plaatst de afgelopen zeven dagen gemiddeld vijf tweets per dag. Volgens mij ben je dan redelijk actief op dit medium.  In die tweets geeft hij zijn mening, hij retweet ook af en toe berichten en plaatst zo nu en dan een link naar een nieuwsbericht. Hij uit vaak subtiel zijn ongezouten mening met een vleugje humor, zoals bijvoorbeeld in deze tweet:

Mooi ! De Kamer laat een hele ochtend zien dat als collega @geertwilderspvv in z’n stoel blijft het wel over de inhoud kan gaan.”

Dit bericht vond ik persoonlijk erg grappig. Vrijwel alle berichten op zijn twitteraccount zijn politiek gerelateerd, maar af en toe tweet hij ook wel eens iets persoonlijks.  Zoals hier:

“Minder dan vier uur slaap, maar de sportschool heeft wonderen gedaan!”

Deze tweet plaatst hij natuurlijk ook om te laten zien dat hij heel hard aan het werk is! Interactie met “het gewone volk” is er ook te vinden. Hij bedankt vaak mensen met een tweet die hem een positief bericht hebben gestuurd. Voordat ik Pechtold ging volgen op twitter was ik al van hem onder de indruk en dat ben ik nog steeds. Mijn beeld van hem is niet anders geworden.

One Comment on “Welke politicus twittert zelf?”

  1. wfilius says:

    Leuk idee om Obama te volgen! Wel jammer inderdaad dat zijn account wordt bijgehouden door een ‘campaign staff’. Ik neem aan dat er dan alleen informatie staat over zijn campagne of ook andere dingen?


Leave a Reply

