Groenlinks kent ‘The rules of the game’

Jackson & Lilleker (2009) analyseren in hun artikel het gebruik van Internet door politieke partijen in Engeland, en dan in het special het gebruik sinds de opkomst van Web 2.0. Zij constateren terecht dat het interactieve gehalte van web 2.0 niet in lijn is met de top-down communicatie van voorheen, maar juist een horizontale communicatie zonder hiërarchie vereist (234). De vraag is dus in hoeverre partijen web 2.0 gebruiken en vooral welke functies ze gebruiken.

Tot op een bepaalde mate wordt Web 2.0 niet benut: websites van partijen worden vaak puur gebruikt om te propageren en te informeren; een soort brochurewerking. Naast de websites gebruiken veel partijen nu ook SNS, alleen daar worden veel functies niet benut. Belangrijk daarbij te vermelden is dat er een verschil zit in de grootte van de partijen: oppositie maakt anders gebruik dan regering, net zoals partijen met resources anders gebruik maken dan anderen. De dimensies van the “architecture of participation” (O’Reilly volgens Jackson & Lilleker, 2005) zijn wel aanwezig waardoor bezoekers wel kunnen bijdrage aan de site kunnen leveren. Echter, gezien de democratische structuur van deze websites (controle van bovenaf, censuur) is er een soort hybride versie ontstaan: Web 1.5. De vraag is natuurlijk of deze hybride versie wel effectief is of dat hij ingaat tegen wat Jackson & Lilleker de “rules of the Web 2.0 user community” (236) noemen.

De politici die ik heb uitgezocht om dit te onderzoeken zijn Tofik Dibi (kamerlid Groenlinks) en Fenna Ulichki (Gemeenteraadslid Groenlinks Amsterdam). Dibi heb ik in eerste instantie uitgekozen omdat ik op hem gestemd heb in de Tweede Kamer-verkiezingen, maar ook om de “size-based difference” (241) te onderzoeken. Mede daarom heb ik ook gekeken naar Ulichki, die nog minder populariteit geniet als raadslid, en dus met andere strategieën Twitter kan gebruiken.

Allereerst in het algemeen over Dibi: hij heeft ruim 16.000 volgers. Dat is voor een kamerlid die geen fractievoorzitter is erg veel (ter illustratie: Marianne Thieme (fractieleider PvdD) heeft er ruim 14.000). De vraag is dus: wat veroorzaakt zijn Twitter-populariteit? Komt dit door het goed volgen van de “rules of the Web 2.0 user community”? Wat meteen opvalt is het hoge interactieve gehalte van zijn website: allereerst volgt hij zelf ook 175 mensen waar veel kamerleden ervoor kiezen om niemand te volgen. Daarnaast staat zijn pagina vol met reacties op tweets van users. Van de eerste 10 tweets op zijn site zijn er 9 reacties op die van users. Hij schuwt bovendien de discussie niet op zijn pagina, en kraakt af en toe behoorlijk kritische noten (Voorbeeld: “@bozoc Kan je me voorbeelden noemen van ‘alles en iedereen oliedom noemen’? En blijkbaar geen inhoudelijk weerwoord?”, als reactie op: “nieuwe debattechniek, alles en iedereen oliedom noemen waar je het niet mee eens bent . krijg je vast veel medestanders mee @tofikdibi)”)

Dibi’s site heeft dus een zeer open gehalte; het lijkt erop (zeker ook gezien de frequentie van zijn antwoorden), dat hij replies van users zeer serieus neemt en er vrijwel altijd antwoord op geeft. Bovendien lijkt hij er niet voor te schuwen om prikkelende teksten op zijn Twitter toe te staan en er zelfs op in te gaan; de controle over zijn Twitter ligt dus niet alleen bij hem. Bovendien krijgt hij het ook voor elkaar om er een persoonlijke website van te maken, met zo nu en dan tweets over zijn persoonlijk leven, zijn agenda en een hoog aantal foto’s van zijn privé-leven.

Dit past mijn inziens goed in het algemene plaatje van Twitterend Groenlinks, die als kleine oppositiepartij al jarenlang probeert de achterkamertjespolitiek in de Tweede Kamer via Twitter bloot te leggen. Femke Halsema was jarenlang het voorbeeld van een kamerlid die tijdens debatten zat te Tweeten, om zo politieke volgers meer ingangen te verschaffen.

Ulichki heb ik eigenlijk alleen uitgekozen om te illustreren hoe een partij ook binnen een gefragmenteerd medium als Twitter toch een partijgevoel kan uitstralen. Er zijn meerdere voorbeelden op haar pagina te benoemen waarin ze ofwel ‘grotere’ partijgenoten Retweet, of er commentaar op geeft. Ze heeft zelf slechts 670 volgers, maar linkt deze volgers wel aan een groter platform: Groenlinks op Twitter. Zo is er in Amsterdam een grote discussie over de Persoonsgebonden Budgetten, die in Amsterdam door de gemeente zelf vastgesteld gaan worden. Hier is een hoog interactief debat over gaande op Twitter, mede doordat Groenlinks-leden voortdurend elkaar Retweeten en hier op reageren. Bijvoorbeeld: “RT“@femkeroosma: #pgb #stapeling #ov RT @AT5 Het college van b&w heeft voorzichtig haar zorgen geuit over de troonrede. http://at5.nl/s/hNP

Zowel Dibi als Ulichki tonen wat mij betreft aan dat Groenlinks een partij is die de regels van Twitter goed onder controle heeft. Ondanks dat er genoeg onzin gespuid wordt, kiezen zij toch de moeilijke weg van het continu uitnodigen tot discussie, en daarmee proberend sociale media als nieuwe politieke arena te vormen. En wat mij betreft met succes, al is het maar als je kijkt naar de hoeveelheid volgers (Femke Halsema is zelfs als oud-politicus nog steeds lijstaanvoerder met ruim 130.000 volgers). Zelf is mijn beeld niet bijzonder veranderd: ik ken Dibi met name ook vanwege zijn deelname aan vele talkshows en discussies, waar hij een bijzonder intelligente indruk maakte. Deze interactieve vorm van politiek zet hij alleen maar door op Twitter, wat mij bevestigt in mijn indruk.

Advertisements

One Comment on “Groenlinks kent ‘The rules of the game’”

  1. Voor jou is twitter dus een erg handig middel om op de hoogte te blokven van de raadsleden van jou voorkeur. Zou je hen ook hebben gevolgt als dit niet had gehoeven? En blijf je deze politicie nog volgen om wat meer te weten te komen waar ze mee beziig zijn?


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s