Acties, korting, waar en wanneer? Twitter weet het..!

Hennis en Maurits, het merk H&M, iedereen die kent het wel. Bijna in elke stad waar je komt, vind je er wel een, zelfs in het buitenland. H&M is dus een wereldwijd bekend merk. En niet alleen van kleding, ze hebben nog veel meer. Zoals bijvoorbeeld woonartikelen, alleen hebben ze dit nog maar een paar jaar. Ze zijn vooral bekend vanwege hun kleding. Betaalbaar en goede kwaliteit. Dit merk heb ik de afgelopen week gevolgd.

Zelf vind ik de H&M een goede winkel en een goed merk. Sommige winkels zelf zijn erg rommelig, maar andere weer heel netjes. Net als sommige winkels kleiner zijn dan de andere, dan gaan we toch gewoon naar de grootste. Dan hebben we alleen maar meer. Maar ook hebben ze nog een online shop. Ik denk dat dit gedeelte heel winstgevend is. Alles wat niet in de winkels te koop is, is er misschien wel in de online shop. Maar wat heeft dit allemaal te maken met het volgen van de H&M op twitter?

Het merk en de winkels moeten natuurlijk goed gepromoot worden, dit is heel goed te doen via twitter en andere sociale media. Zo kan er op twitter heel makkelijk door gegeven worden wanneer er acties zijn en wanneer je korting krijgt op bepaalde dingen en hoeveel. Ik heb mij alleen gericht op de H&M in Nederlands. De twitterpagina die ik gevolgd heb is dus alleen van H&M Nederland.

Laat ik het nu dan maar is gaan hebben over de twitterpagina van de H&M. De pagina is duidelijk H&M, de kleuren zijn wit met rood en de achtergrond heeft uiteraard een foto van een fotoshoot van de H&M. Dit zijn de kenmerken die mijzelf het eerst opvallen. En dan de tweets die gepost worden op deze pagina. Voornamelijk zijn dit tweets die gaan over komende acties of over lopende acties. Zo ging het vandaag (1 oktober) over National Glamour Day. Dit betekende dat als je bij een winkel van de H&M een aankoop deed, je 20% korting kreeg als je het blad Glamour liet zien. Een erg leuke actie en als je dit niet op twitter had gelezen, dan had je het waarschijnlijk ook niet geweten. Zo hebben ze dus veel verschillende soorten acties, die op twitter kenbaar worden gemaakt. Deze acties worden kracht bijgezet door verschillende afbeeldingen die hierbij gepost worden. Dit maakt het beeldender en dus leuker.

Ook laten ze op twitter weten dat ze opzoek zijn naar personeel. Zo staat er bijvoorbeeld dat ze opzoek zijn naar Sales Advisors in Zeist. Toch erg leuk als je opzoek bent naar een baan en je komt dit toevallig tegen als je op twitter zit te kijken.

Ik vind dat de tweets van de H&M wel een persoonlijk randje hebben. Zo zeggen ze vaak dat het bijna weekend is en vragen ze wat je dan gaat doen. Wel wordt dit dan zo neer gezet dat ze meteen weer een item kunnen laten zien. Zo vragen ze er bij wat voor schoenen je aan gaat trekken in het weekend en zo hebben ze hun schoenen weer een verse plek in het geheugen gegeven. Deze tweets komen vaak voor en ik vind dit persoonlijk een leuke manier om hun producten te verkopen.

Dan hebben we nog de reacties die ze geven op de vragen en berichten die ze ontvangen. Eigenlijk antwoorden ze wel op alles. Als er een vraag is van de een of anders, geven ze voor zover mogelijk op dat moment, antwoord. Als ze niet meteen een antwoord weten, spelen ze het door naar de afdeling die hier over gaat en zodra ze daar bericht van hebben, geven ze wel een antwoord. De tips die gegeven worden door de volgers van H&M, worden ter harte genomen. Met een bericht terug delen ze mee, dat ze iets gaan doen met de opmerking of er in ieder geval naar gaan kijken.

Dit alles laat zien dat de H&M veel doet ter promotie van hun merk en ook nog eens goed rekening houdt met hun klanten. Ze luisteren naar hun klanten, naar hun kritiek en naar hun goede inbreng en complimenten, en in ruil hiervoor binden de klanten zich aan hun merk.

Zoals ik eerder al verteld heb, vind ik de H&M een goed merk. Zelf kom ik er wel redelijk vaak en vaak is er ook wel wat leuks te vinden. Of het nou een kledingstuk, schoenen of sieraden zijn. Ze hebben in principe voor ieder wat wils en dat trekt mij wel aan.

Het volgen van de H&M heeft mijn mening over hen eigenlijk alleen maar verbeterd. Ik vind het namelijk erg goed dat zij naar hun klanten luisteren en hun mening appreciëren. Aangezien ik zelf nog nooit kritiek of complimenten aan de H&M heb door gegeven, heb ik ook nooit ervaren hoe zij hier mee om gingen. Maar door het volgen van hun twitterpagina, weet ik wel hoe zij omgaan met punten van kritiek en complimenten. Dit heeft mijn mening dus alleen maar beter gemaakt. H&M heeft de slogan: Fashion and quality at the best price. Naar mijn mening representeert  de slogan goed waar ze voor staan.

5 Comments on “Acties, korting, waar en wanneer? Twitter weet het..!”

  1. lauraarkesteijn says:

    Leuk! Denk dat H&M twitter zo echt goed benut. Persoonlijk en toch gericht op hun producten. Na dit gelezen te hebben ga ik ze ook volgen, superhandig om zo op de hoogte te blijven van acties en kortingen.

  2. reneboer88 says:

    Leuke blog om te lezen, ik vraag me wel wat af, weet niet of jullie dat ook hadden maar ik ben nu de blog aan het schrijven en vraag me de hele tijd af waarom ze dat persoonlijke (want dat doen volgens mij heel veel winkels) doen? Zal het zijn om zo dichterbij de klanten te staan? Ik denk zelf dat dat er wel mee te maken heeft maar wat denk jij/jullie?

  3. joyce279 says:

    Ik ben het wel met je eens Rene. Ik denk ook dat ze dit doen om dichter bij de klanten te staan. Ik denk dat klanten zich hierdoor sneller binden aan een merk. Dit is natuurlijk bevordelijk voor de verkoop.

  4. rhoost says:

    Daar ben ik het ook mee eens. Doordat ze je het gevoel geven zo betrokken te zijn op Twitter, ontwikkel je (denk ik) een positieve attitude ten opzichte van het merk. Wat natuurlijk weer kan resulteren in (de intentie tot) koopgedrag van dat merk..

  5. mdk630 says:

    Er zijn inderdaad niet veel bedrijven die zo goed als H&M weten hoe ze met sociale media om moeten gaan. Veel bedrijven zijn niet persoonlijk genoeg of helemaal niet actief. Ook erg positief dat ze dicht bij de producten blijven. Kunnen veel bedrijven dus nog wat van leren!


Leave a Reply

