brand_assignment

Sinds het begin van dit vak ben ik steeds meer gaan twitteren. In het begin was ik vrij sceptisch, maar in de loop van de tijd ben ik er achter gekomen dat het soms toch best interessant kan zijn. Na een politicus en BN’er, was het nu tijd om te kijken hoe merken het twitteren aanpakken en of ze servicegericht zijn.

Het merk dat ik hiervoor heb gekozen is Albert Heijn. Dit omdat dit zo’n groot bedrijf is dat ik dacht dat ze zeer actief zouden zijn op twitter en goede marketingstrategieën zouden hebben. Wat statistieken over AH op twitter: 15605 tweets, 1116 volgend, 1063 volgers. Behoorlijk actief dus!
Het eerste wat mij opviel aan de tweets van Albert Heijn, is dat het vrijwel allemaal reacties waren op klachten van klanten. Minimaal 6 tweets per dag bestonden uit excuses en de melding dat het gelijk opgelost zou worden.
Dit is natuurlijk  ontzettend servicegericht en netjes, maar op AH te volgen op twitter is op deze manier wel een beetje saai. Op een gegeven moment heb je wel genoeg gelezen over sauszakjes die niet open gaan en honingthee die nergens meer te vinden is. Fijn om te weten dat je gewoon je geld terugkrijgt als je braadworst niet lekker smaakte, maar dit is natuurlijk niet interessant om te lezen.

Het valt me erg tegen van zo’n groot concern dat ze niet meer bezig zijn met marketing. De reclames van AH zijn altijd erg humoristisch en ik had gehoopt dit ook een beetje terug te vinden op twitter, maar daar was dus totaal geen sprake van.

Het lijkt mij persoonlijk een stuk handiger om een apart account te maken speciaal voor de klachten van klanten, want dat is natuurlijk wel ontzettend belangrijk. Daarnaast kan dan nog een account gemaakt worden waar leuke wetenswaardigheden, aanbieding en ander promotiemateriaal getweet kan worden.

Mijn mening over AH niet veranderd, ik vind het nog steeds een goed merk en het is goed om te zien dat ze klachten serieus nemen. Iets meer humor in de tweets zou top zijn!

2 Comments on “brand_assignment”

  1. annn89 says:

    Ik vond je blog leuk om te lezen Laura! Ik zal inderdaad net zoals jou verwachten dat ze ook hun humor een beetje terug zouden laten komen op andere media. En het is ook een goed idee van jou om die zaken te scheiden. Als ze humor gaan gebruiken bij klachten, weet ik niet of dat zo goed wordt opgevat. Maar in het geval van reclame en marketing zal het, het imago ten goede komen als de humor overeenkomt!

  2. lies0788 says:

    Ik vind het leuk dat het zichtbaar is dat je na hebt gedacht over een strategie voor het bedrijf om dit anders aan te pakken. Heb je ze daar ook over getwitterd? Want het is wel echt een goed punt om daar een verdeling in te maken! Voor de rest is het zichtbaar dat je ze in ieder geval een tijdje hebt gevolgd en is het een goed lopend verhaal!


Leave a Reply

