H&M op Twitter en Dior op Facebook

Ik vond het vrij moeilijk om een merk te kiezen dat ik zou gaan volgen op sociale media. Daarom heb ik gekozen voor twee merken die veel van elkaar verschillen. Op Twitter heb ik gekozen voor Hennes & Mauritz Nederland (@hmnetherlands). Ik koop zelf regelmatig kleding bij de H&M dus ik was benieuwd hoe dit merk zich op Twitter gedraagt. Het leek mij leuk om ook een merk op Facebook te volgen en mijn keuze is hier gevallen op Dior. Dior staat bekend om zijn luxe producten en heerlijke geuren. Een groot verschil tussen H&M en Dior is dat de producten van Dior in de hoge prijsklasse liggen en de producten van H&M in de lage prijsklasse. Ik ben benieuwd of deze merken zich dus anders op een sociale medium presenteren.

Hennes & Mauritz is een modeketen uit Zweden en heeft wereldwijd 2300 winkels en 87.000 werknemers (bron: about.hm.com). Het eerste wat mij opvalt aan het Twitter-account van H&M Nederland is dat ze relatief weinig volgers hebben, namelijk 4.581. Voor een merk met 115 winkels in Nederland (bron: about.hm.com) vind ik dit toch wat aan de lage kant. Zelf volgt dit account 141 personen, zoals H&M accounts uit andere landen en journalisten van mode tijdschriften. H&M Nederland twittert vooral over de kleding en over acties die plaatsvinden (zoals Save the date! Aanstaande zaterdag National @glamournl Day! Op vertoon van de okt Glamour krijg je 20% korting op onze collectie in stores!). Ook reageren ze regelmatig op klanten die bijvoorbeeld vragen hebben (zoals @Marcijana Neem anders even contact op met onze klantenservice 0900-1988. Zij kunnen je vertellen waar de collectie te koop is. Groeten, H&M).

Dior is het designlabel van Christian Dior. Er zijn geuren, kleding en accessoires van Dior te verkrijgen. Zo’n 5.235.105 Facebook-gebruikers vinden Dior leuk op Facebook. Een ding dat zeker opvalt aan de Facebook pagina van Dior is dat er op elk prikbord bericht zeer veel gereageerd wordt. Zo hebben ze 1.064 reacties en 28.821 ‘likes’ ontvangen op het bericht On October 3rd, discover the new <<Hypnotic Poison>> film featuring Mélanie Laurent… Op de Facebook pagina van Dior staan vooral reclame filmpjes en foto’s van sterren gekleed door het merk. Ik kan op deze Facebook pagina niet echt interactie met de klanten ontdekken. Hier zou ik drie redenen voor kunnen bedenken. 1) Dior ontvangt zoveel reacties dat het voor hen niet te doen is om te reageren. 2) De Facebook-gebruikers die Dior leuk vinden, zijn vooral fans en dus geen klanten. Hierdoor hoeven ze niet persé op de reacties te reageren, omdat het geen echte klanten zijn. 3) Dior wil zijn reputatie van exclusief merk behouden en reageert niet op de reacties zodat ze ook exclusief blijven.

Het verschil tussen H&M op Twitter en Dior op Facebook is dat Dior veel chiquere teksten op Facebook plaatst dan H&M op Twitter. H&M maakt toch vooral ‘ordinaire’ reclame en Dior verpakt dit in prachtige filmpjes en mooie foto’s van sterren. Dit verschil kan ook liggen aan de mogelijkheden van de twee media. Twitter is een medium waar veel minder mogelijk is (slechts 140 tekens) en bij Facebook kunnen grote stukken tekst geplaatst worden. Wel vindt er bij H&M veel meer interactie plaats tussen Hennes & Mauritz en de klanten. Bij Dior ontbrak deze interactie.

Mijn attitude tegenover H&M is niet veranderd door het volgen van het kledingmerk op Twitter. Ik vond H&M altijd al een simpel, maar erg leuk, merk en zo komen ze ook over op Twitter. Dior is voor mij echter toch nog iets chiquer geworden dan ik het al vond. Dit komt vooral door de foto’s van de sterren en de prachtige reclame filmpjes die ze op Facebook hadden staan.

Leave a Reply

