Brand Assignment

Toen ik mijn account aanmaakte ben ik meteen begonnen met het volgen van diverse mensen en het leek me wel interessant om @EasyJet te volgen. In de hoop een leuke deal te ontdekken omdat ik eigenlijk meteen alweer graag met vakantie wilde. Dit was voor mij echter teleurstellend. Easy Jet gebruikt de site namelijk voornamelijk om contacten te onderhouden met consumenten. De vormgeving van de site is typisch Easy Jet, met veel oranje en als achtergrond een lucht met wolken. Als consumenten vragen hebben of iets twitteren met betrekking tot Easy Jet reageren zij hierop. Ik vind dit goed van ze omdat ze op deze manier dichter bij hun klanten komen te staan en klanten een duidelijk aanspreekpunt hebben. Als je met een vraag of klacht zit en je moet bellen sta je vaak erg lang in de wacht en dat kost veel tijd en geld. Op deze manier kunnen mensen gemakkelijk en goedkoop contact opnemen met Easy Jet.

 Omdat dit echter niet mijn bedoeling was ben ik ook @hm gaan volgen Ik hou namelijk wel van shoppen en leuke acties zijn altijd mooi meegenomen. Ook deze pagina sluit goed aan bij het merk H&M. De kleuren zijn wit en rood, en het logo staat duidelijk vermeld. Als achtergrond is er een foto uit de laatste campagne van H&M. Met haar tweets houdt H&M haar volgers op de hoogte van lopende en aankomende acties. Via twitter werd ik op de hoogte gebracht van Glamour Day. Hier had ik op gehoopt en ik was er erg blij mee. Ze stellen volgers echter niet alleen op de hoogte van acties, ze reageren ook op tweets en laten volgers weten dat ze op zoek zijn naar personeel. Het is duidelijk dat ze uit zijn op interactie omdat ze via hun tweets ook om een reactie van volgers vragen. Ook kunnen twitteraars hier terecht met hun vragen over bepaalde zaken en wordt dit, voor zover mogelijk, beantwoord en anders doorgespeeld naar de juiste afdeling.

 Beide organisaties zijn dus bewust bezig met het promoten van hun merk. Dit doen ze echter wel op andere manieren. EasyJet doet dit door zich te richtten op klantvriendelijkheid en het bieden van service. H&M doet dit ook maar is ook erg bezig met het promoten van acties, en het verkopen van producten.  Door het volgen van deze merken is mijn mening eigenlijk niet veranderd, ik stond namelijk al positief tegenover deze merken en dit is niet veranderd. Dit is natuurlijk ook positief, want mijn mening had ook negatiever kunnen zijn. Ik vind echter dat beide organisaties goed omgaat met klachten en vragen van consumenten en daarmee een goede service biedt.

6 Comments on “Brand Assignment”

  1. Mannie says:

    Ik had eigenlijk niet verwacht dat EasyJet voornamelijk zou interacteren met haar klanten. De vliegmaatschappij staat bekend om de goedkope vluchten en leuke last-minutes. Ik had daarom het idee dat zij veel aanbiedingen zouden plaatsen. Natuurlijk is het positief dat EasyJet graag klachten ontvangt, maar misschien is het ook belangrijk dat de mensen die geen klachten hebben, op twitter terecht kunnen voor leuke acties.

    • claudiacornelisse says:

      Nee dat verwachtte ik ook niet, ik had ook gedacht dat ze zich zouden richten op acties en aanbiedingen. Maar opzich kan ik het ook wel begrijpen want voor die dingen kun je natuurlijk ook goed op hun site terecht.

  2. IRGIORGIO says:

    Je ziet steeds vaker dat je voor je klachten terecht kan bij bedrijven hun Twitter. Pakt niet altijd goed uit (zie het T-Mobile voorbeeld) maar ik vind het zeker handig. Ik vraag ook altijd dingen aan bedrijven of merken als ik iets wil weten. Vooral bij de kleinere merken krijg ik reacties

    • claudiacornelisse says:

      Ja ik vind het ook een goede ontwikkeling, zolang ze inderdaad niet al je gegevens inclusief wachtwoord op het web zetten ;).

  3. tkluong says:

    Je zegt dat je mening niet veranderd is sinds het volgen van deze merken. Stel dat er alleen maar negatieve berichten zouden staan over Easyjet op Twitter(wat ik dus eigenlijk zou verwachten na het zien van het televisieprogramma), zou je mening dan nog steeds onveranderd blijven?

    • claudiacornelisse says:

      Ik vind dat mensen altijd wel wat te klagen hebben. Ik denk dan ook dat de meeste organisaties veel negatieve tweets ontvangen, dit ook omdat mensen die tevreden zijn over het algemeen minder de behoefte hebben om daarover een tweet naar de organisatie te schrijven. Ik ben daarom niet zo onder de indruk van negatieve berichten. Het hangt natuurlijk ook wel af van de aard en de frequentie van het bericht. Als er een heleboel berichten worden geplaatst met dezelfde (ernstige) klacht, dan veranderd mijn mening natuurlijk wel.


Leave a Reply

